Een nat katoenen sloop

18 februari 2020 - Nibujón, Cuba

Het is warm hier. Dat mag duidelijk zijn. En daar naast is het niet altijd eenvoudig om steeds aan voldoende water te komen. Water is bovendien veel duurder dan vers vruchtensap dus we drinken ons af en toe ongans aan guayaba sap en limoen met veel suiker.

We hebben gekozen voor een pittige route langs de noordkust. Ons route boekje "Bicycling Cuba" is uit 2001 maar nog redelijk accuraat. Zo snel gaat het hier allemaal niet. Gelukkig was de weg beter dan verwacht. We hadden ons op het ergste voorbereid, dan valt het al snel mee natuurlijk. Bovendien is er veel accommodatie bijgekomen dus dat maakt het ook wat makkelijker.

Twee dagen geleden liep ik een lichte zonnesteek op. De temperatuur huishouding raakt dan een beetje in de war. Kon ik eindelijk mijn oude thermometer  tevoorschijn halen, die wees 38,6°. Hij deed het dus nog. Nu fiets ik met een oud katoenen wit sloop over mijn hoofd en dat houd ik steeds nat. Goeie verkoeling. Verder hebben we elk een nat zeemleer in de nek want dat is de meest kwetsbare plek. Helaas is mijn conditie nog niet weer op het normale peil.

En eerlijk gezegd zijn we wel toe aan een rustdag. We verblijven in een casa familiar (een Bed & Breakfast) vlakbij het strand en hebben voor 2 nachten geboekt. Gelukkig konden we in het staatshotel nog koude biertjes scoren. In de private sector is dat bijna niet meer te krijgen. Het wordt ook lastiger met brood, zeep en toiletpapier zeggen ze hier maar wij hebben dat nog niet gemerkt. Cubanen zijn vindingrijk en doen er alles aan om het hun gasten naar de zin te maken. Het beetje meer lucht die ze kregen tijdens Obama, die de boycot versoepelde, is door Trump weer teniet gedaan en dat merkt men hier.

De stadjes die we onderweg aandeden zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Toch waag ik een poging. Het is over het algemeen een verzameling huizen in redelijk vergaande staat van ontbinding. Soms een goed onderhouden pandje in vrolijke kleuren het meeste is kaal beton. Daar tussendoor loopt vaak een vervuilde rivier, plastic afval ontsierd de oevers. Langs de wegen is het daarentegen best schoon. Af en toe blaast een oude Plymouth of Chevy een vette zwarte rookwolk in ons gezicht. Kwestie van adem inhouden en hard doortrappen. De prachtige oude Amerikanen van meer dan 60 jaar oud hebben niet hun originele 8 of 12 cilinder motoren meer maar zijn uitgerust met oude motoren van Soviet makelij. Hoewel er tegenwoordig ook rijden met Japanse motoren, die zijn stukken beter. Het is een wonder dat die oude slagschepen nog rondrijden. Maar ze kennen de waarde er van en weten dat het leuk is voor de toeristen.

Onze rustdag bestaat uit een prachtige wandeling in het grootste nationale park van Cuba: het park Alejandro von Humboldt, een Duitse bioloog die rond 1800 een aantal jaren op Cuba was. Onze gids was een flinke verteller maar gelukkig sprak hij rustig en helder Spaans dus was het allemaal redelijk te volgen. Cuba als eiland heeft natuurlijk een geïsoleerde positie en veel planten en ook diersoorten komen dan ook alleen hier voor. Sommige plantensoorten stammen nog uit de tijd van de dinosaurussen, dat zijn dus soorten van meer dan 100 miljoen jaar oud.

Morgen fietsen we weer verder, op naar het oude Baracoa, de plek waar Columbus destijds voet aan wal zette. Daar zijn ze nog steeds wel een beetje trots op hier.

1. Marian van Urk:
    18 februari 2020
    Mooi verhaal, leuk om te lezen!
    Nog veel fietsplezier en niet ziek worden.
  2. Esther:
    18 februari 2020
    Cuba, leuk! Ik ben er in 2013 geweest, heerlijk land. Vegetarisch avondeten was meestal rijst met bonen of bonen met rijst😉. Geniet van al het moois!
  3. Cosima:
    19 februari 2020
    Oh wow, dat roept oude reisherinneringen op bij mij. Komen jullie ook langs Santiago? Ik heb er ooit maanden gelogeerd in Calle J, (was er om te dansen) bij een ontzettend lief oud stel, op leeftijd, ik ben zo benieuwd of zij nog leven en hoe het met hun gaat. de Band Son14 met El Tiburon (zanger) oefende toen in Santiago, dat was prachtig om (bijna) elke dag te horen ....

Heel veel plezier voor jullie, ga ook lekker een avond son dansen om te relaxen,
  4. Odet Graaff:
    Fijn Klaas!
  5. Harrie:
    19 februari 2020
    Wat een te gekke reis op de fiets door Cuba. Baracoa: het paradijs op aarde. Blijf er een tijdje en ga de jungle in. Misschien is er 's avonds een bokswedstrijd op het plein in het dorp. Dat is toch het mooiste dat er is. Zwoele zomeravond met een bokswedstrijd. Zijn de mannen in Cuba nog steeds zo goed gebouwd en sterk?
    Stinkend jaloers op jullie.
  6. Stella:
    Muy bieb!
  7. Sijtze Duiker:
    20 februari 2020
    Ha Klaas en Mariet.
    Ik geniet van jullie verhalen, je kunt echt merken dat het daar aan leiding ontbreekt.
    Pas goed op jezelf, op je gezondheid!!! Ik lijk je men wel maar beschouw maar zo dat ik jullie een beetje in de gaten hou als oude oom.
    Prettige reis verder en geniet er maar van.
    Groetjes.
  8. Jeroen:
    20 februari 2020
    Leuk jullie te lezen, en bizar, onder Obama lucht en daarna Trump die even huishoudt. Toen ik er was (Ergens tussen 2000 en 2005) was het nog onder de oude Castro(s), toen waren (on)vrijheden zelfs nóg grilliger en dagkoersen. Met op elke hoek een verklikker. Tot grote frustratie van de mensen. De ene dag mochten ze na 20jaar sparen en zich gedragen nog een auto voor privé gebruik, maar 1x (toen) met de verkeerde wenkbrauw fronzen en je was m na een week weer kwijt. Ik vond het een prachtig land, ben het helemaal rond geweest maar ik voelde of hoorde overal veel chagrijn...is dat nog steeds of weer zo Klaas / Mariët? Veel plezier nog weer, vanuit Zuidafrika 😊 Jeroen
  9. Fokje:
    21 februari 2020
    Mooie verhalen Klaas , leuk om zo mee te liften, en pas op met die zon!
    Mariet geen last?
    Verheug me alweer op t volgende avontuur
    😘😘
  10. Herma:
    21 februari 2020
    Weer een mooi verhaal Klaas! Het is zo leuk om een beeld te krijgen van Cuba zo!