Rum als water

15 februari 2020 - Banes, Cuba

Een heel bijzondere eerste kennismaking met Cuba is dat het hier gemakkelijker is om een fles rum te kopen dan een fles drinkwater. Dus het is een beetje wennen.

De rechtstreekse vlucht met TUI vertrok keurig op tijd ondanks de hevige storm die bij vertrek al in Nederland huishield. Code rood en oranje was het gesprek van de dag en dan denk ik al gauw dat het wel een beetje mee zal vallen. Dat deed het niet echt geloof ik. Terwijl bij mijn broer een boom op het dak dreigde te vallen vlogen wij met een boogje om de storm heen. Zo arriveerden we via IJsland, Groenland, Canada en tenslotte Florida laat in de middag op de luchthaven van Varadero, vlakbij Matanzas. Snel de fiets weer fietsklaar gemaakt om te proberen voor donker nog bij ons eerste gasthuis (casa familiar) te zijn. Helaas bleek mijn achter derailleur tijdens de vliegreis ernstig verbogen maar met enig duw en trekwerk kreeg ik de boel weer redelijk in orde.

Matanzas stelt niet zoveel voor. Het was ooit een rijke stad, er werd heel veel geld verdiend met de suikerhandel. Ooit had Cuba een kwart van de wereld suikerhandel in handen maar dat is om verschillende redenen totaal ingestort. Enkele gebouwen, zoals de prachtige schouwburg, herinneren nog aan deze tijd. Verder bestaat de stad uit veel vervallen en soms half inelkaar gestorte bouwwerken. Vergane glorie dus.

Vlak voor vertrek kwamen we er achter dat de wind meestal Noordoostelijk is. Dus had ik een bus geregeld om ons zover mogelijk naar het oosten te brengen zodat we met de wind in de rug kunnen fietsen. Daarom begin het echte fietsen in Holguin, na een nachtbus van 12 uren vanaf Varadero. Even doorbijten maar daar worden we de rest van de tijd voor beloond hopen we.

Het Cubaanse leven is best wennen. Vooral de twee soorten geld, de CUC's en de CUP's, leidt tot de nodige verwarring. Twee verschillende vakjes in de portemonnee doet wonderen en anders helpen de Cubanen wel. De mensen zijn hier eerlijk en vaak vriendelijk. Je moet hier steeds vooruit denken wat betreft eten en water. Onderweg is er een beperkt aanbod. Gisteren vonden we eindelijk een tentje met drinken, de stoelen werden voor ons klaar gezet, maar toen bleek dat ze alleen diverse soorten rum hadden. En dat 'in the middle of nowhere'.  Gelukkig zijn er ook hoogtepunten en vinden we heerlijke "refresco's", verfrissende sapjes met appel, sinaasappel of guyabe (of zoiets). Ijskoud en spotgoedkoop.

Er wordt redelijk veel gefietst op Cuba. In Varadero ontmoeten we Martin, een Oostenrijkse wereldfietser die door Rusland en Siberië, via Hawaii dwars door de VS in Cuba terecht kwam. Zijn grote droom na zijn vervroegde pensionering. Een dag na zijn laatste werkdag als leraar was hij vertrokken. Mooie kerel, vol met verhalen.

En vandaag nog een Canadees stel uit Québec, voor de derde keer in Cuba, elke keer een stukje. Zo doet iedereen het op zijn manier.

Het is heet hier. Zo rond de dertig graden maar nu, in een schommelstoel op het dak van ons gasthuis, waait een koele bries.

Morgen komt de eerste echte beproeving en moeten we 85 km overbruggen. Het gaat vast lukken. Mariët is supersterk. Ik kan het amper bijfietsen. Maar dat komt nog wel.

1. Marieja Tindemans:
    15 februari 2020
    Bedankt voor het verhaal.. ik waardeer dit erg juist omdat ik zelf in 2005 twee weken in Cuba heb vertoefd . ... groeten aan Mariet , ze is een taaie 😉
  2. Marian van Urk:
    15 februari 2020
    Wordt dus moeilijk om nuchter te blijven met dat water😂 Leuk verslag, nog veel fietsplezier samen!
  3. Mayke:
    15 februari 2020
    Super mooi! Ik leef met jullie mee!
  4. Hennie:
    15 februari 2020
    Fijn dat ik weer met jullie "mee mag fietsen". Geniet er maar van.
  5. Durk van der Veen:
    15 februari 2020
    GEWELDICH...Even over in het ned, goed idee om het zo te doen, alhoewel de wind vaak meevalt.. wordt vast weer een pracht reis.
  6. Aldert:
    15 februari 2020
    Leuk om weer iets van je te lezen. Bijzondere ervaringen. Vooral als je niet gek van rum bent😉. Geniet!
  7. Stella:
    15 februari 2020
    Tell me more, tell me more...
  8. Frederik:
    15 februari 2020
    Dank je Klaas, erg leuk zo een beetje mee te kunnen genieten van jullie avonturen samen in Cuba ....
    kijk al uit naar volgend verhaal!
    Groetjes, ook van mijn moeder :-)!
  9. Hilda Prins:
    15 februari 2020
    Super om weer mee te kunnen genieten. Veel fiets- en wandelplezier samen met nog meer leuke ontmoetingen. 👋
  10. Annet:
    15 februari 2020
    Fijn om weer mee te kunnen genieten met jullie avonturen.Veel plezier ;-)
  11. Paulien:
    15 februari 2020
    Jaaa! Het eerste verhaal! Dat er nog vele mogen volgen..
  12. Marleen Zoon:
    15 februari 2020
    Klinkt allemaal fantastisch. Smaakt naar meer. Genieten. Liefs en dikke kus Marleen
  13. Wilko:
    15 februari 2020
    Rum is dan wel geen juttersbitter en Cuba geen Terschelling, maar toch denk ik dat het wel een leuk tochtje gaat worden.
  14. Nel Meij -de Wit.:
    15 februari 2020
    Weer genoten van jullie fietstocht op Cuba.
    Fijne voortzetting en houd me maar op de hoogte. Kus, kus samen en veel plezier.
  15. Fokje:
    16 februari 2020
    Mooi verhaal Klaas en bizar van die rum, ja om daar nou de bidons mee te vullen ...
    Heel veel plezier en groetjes aan Mariet
  16. S.Hovinga:
    16 februari 2020
    Klaas en Mariët heel veel fiets plezier, we volgen jullie met de mooie verslagen .
  17. Liesbeth:
    16 februari 2020
    Leuk jullie verhalen weer te lezen. Fijne vakantie!
  18. Hettie Tichelaar:
    16 februari 2020
    Ha Klaas en Mariëtte, leuk om over jullie Cubareis te horen. Aantrekkelijk! Cuba is ook nog een lang gekoesterde wens van mij. Die wordt nu weer wat geactiveerd. Wie weet ga ik het nog eens doen. Benieuwd naar het vervolg.
    Hartelijke groet, Hettie
  19. Nico:
    16 februari 2020
    Hoi Klaas en Mariët, wat weer heerlijk om zo met jullie mee te reizen, terwijl het hier weer stormt en regent. Geniet ervan en succes. Liefs, Nico
  20. Jan Ruisch:
    16 februari 2020
    Dat wordt vast weer een mooie reis van jullie. Veel succes en ik kijk weer uit naar het volgende verslag en vooral de foto's!
  21. Sieta:
    16 februari 2020
    Wat weer een mooi verslag, we zien nu al uit naar het volgende.
  22. Petra:
    16 februari 2020
    Heerlijke Moijito's daar . In Trinidad zijn de beste te koop op het plein waar de wifi is. Je kan het niet missen😂
  23. Astrid en Meindert:
    16 februari 2020
    Hi Mariet en Klaas, hier storm en regen, dus goed moment om op Cuba te fietsen! Veel plezier.
  24. Dick & Diana:
    18 februari 2020
    Leuk om jullie belevenissen weer te kunnen volgen; goede reis!
  25. Niek en Ilsabeth:
    18 februari 2020