De eerste dagen: warm

28 januari 2019 - Embalse Rapel, Chili

IMG_20190123_111543

Na de lange vlucht, het was bijna vijftien uur aan een stuk vanaf Rome, landden we in Santiago. Gelukkig waren we al snel voorzien van ons inreis stempel en bij de bagage band lagen onze fietsen op ons te wachten.

Het kost altijd even een uurtje voordat ze weer helemaal fietsklaar zijn, dan nog even langs de pin voor een stapeltje Chileense pesos en daarna stappen we op onze fietsen.

Ik had met behulp van Google Earth een mooi paadje uitgezocht en de route netjes beschreven. De drukte van de stad zoveel mogelijk ontwijkend. Maar zoals wel vaker werd alles anders. Het kleine weggetje was opgeslokt door een grote bouwplaats en een voorman kwam ons in rap Chileensspaans heel vriendelijk uitleggen dat wat wij wilden echt niet mogelijk was. Jammer dan, we moesten langs de drukke autoweg richting Penaflor naar ons eerste AirB&B adres.

Dat was overigens een goddelijk plekje. We werden ontvangen met koele drankjes en aan de rand van het zwembad kregen we een kommetje verse meloen. Wat een ontvangst. Na een prima nacht slapen en een heerlijk ontbijtje stapten we op de fiets voor het volgende traject.

We hadden weer een boeking via AirB&B maar na hevig zoeken kwamen we waar we dachten te moeten zijn. Er was niemand behalve enkele honden. Chili is vergeven van honden in alle soorten en maten.

IMG-20190127-WA0002

Twee jochies van de buren trachtten ons te helpen en we besloten onze tent op te zetten bij het huis. Ook hier was weer een zwembadje, heel klein maar met fantastisch koel water. Tot onze verrassing kwamen even later de vriendin van de eigenaar en ene Pablo thuis en werd het alsnog een hele leuke avond. Zij rookten de nodige jointjes en wij genoten van de maté.

Diego, de echte eigenaar van het huis kwam s'avonds laat en verontschuldigde zich voor het feit dat hij zijn berichten niet gelezen had. Het werd goed gemaakt met een heerlijk ontbijt en we kregen het aanbod van vriendschap voor het leven.

IMG-20190127-WA0005

We zijn nog maar kort hier in Chili maar de vriendschappelijkheid van de mensen valt voortdurend op. Altijd tijd voor een praatje en veel geduld om mijn steenkolen Spaans te begrijpen.

We fietsen noodgedwongen steeds langs autowegen en die zijn best druk. Het vinden van kleine weggetjes valt wat tegen. Vaak zijn ze afgesloten met hekken. Ook is het ongekend warm met temperaturen tegen de 40° C. Dat maakt het fietsen zwaar. Ook een reden om de afstanden niet te groot te maken en voldoende tijd te nemen voor korte pauzes en tussen de middag een wat langere siesta.

Vandaag is het zondag en genieten we van een rustdag aan het Lago Rapel op een echte Chileense camping met vrolijke en veel te harde Zuid-Amerikaanse muziek en de geuren van schroeiend vlees op de barbecue.

IMG-20190127-WA0000

Het leven begint hier laat, het avondeten start om een uur of elf s'avonds en duurt tot diep in de nacht. Dus het is de kunst om tussendoor de nodige slaap te pakken.

IMG-20190127-WA0003

1. Gertrude Messchendorp:
    28 januari 2019
    Jammer dat de binnendoor weggetjes zijn afgesloten maar voor de rest klinkt het weer veelbelovend!
    40 Graden is pittig zeg; rustig aan en geniet.
  2. Nel Meij -de Wit.:
    28 januari 2019
    Ik geniet van jullie verhalen en rij dus gewoon een stukje met jullie mee. Kus en aai van Djorrit, mijn oude zwarte Lab.n
  3. Pieter Iedema:
    28 januari 2019
    Mooi Klaas. We willen ooit ook naar Chili en lezen over honden, 40 graden en fietsen op de snelweg . Maar gelukkig genieten jullie toch. 😚
  4. Mijndert moorman:
    28 januari 2019
    Mooi avontuur Klaas, leuk om te lezen. Veel plezier en veilige kilometers. Groet.
  5. Sieta:
    28 januari 2019
    Leuk om weer mee te lezen Klaas. Feul plesier!
  6. Wilko:
    28 januari 2019
    "Las Cabras 28 graden" staat automatisch op deze pagina, is 40 graden niet wat overdreven in je verhaal? In de zon misschien. Anders nemen wij die 12 graden verschil wel over.
    Ik volg jullie op de digitale snelweg. Ook hier geen kleine weggetjes binnendoor.
  7. Marieja Tindemans:
    28 januari 2019
    Arme Mariet...de honden...ik vroeg nog reeele angst😉? Misschien ook goed meteen kennismaken en dan ben je door de angst heen...woef 🐶
  8. Thecla:
    28 januari 2019
    Fijne vervolgreis. Ik geniet mee van de zijlijn.
  9. Esther:
    29 januari 2019
    Leuk, Klaas! Wat een contrast met de sneeuw in NL :)
    Wordt vast weer een mooie reis, geniet er van!