Langs de kust

1 februari 2019 - Loanco, Chili

Na twee nachten kamperen aan zee trokken we weer verder langs een vrij drukke weg. Even zoeken om een ontbijtje. Het ontbijt is in Chili niet de voornaamste maaltijd dus we scharrelen zelf wat brood en kaas bij elkaar.

IMG-20190131-WA0002

We zijn op weg naar Santa Cruz. Via http://www.warmshowers.org hebben we contact met Juan en we zijn van harte welkom. Hij werkt in een luxe hotel restaurant en we werden uitgenodigd daar eerst wat te komen drinken. Na ons er van vergewist te hebben dat we er in ons fietskloffie terecht konden stemden we graag toe. Een prachtige luxueuze plek maar wij zijn toch meer van de eenvoud. Hoewel de quinoa salade was uit de kunst.

IMG-20190131-WA0013

Juan moest nog tot laat werken maar wij kregen de sleutel en vonden zijn huis in Santa Cruz. En zijn drie waakhonden die ons vrolijk blaffend welkom heetten. Twee er van vergezelden ons naar het restaurant waar ze keurig op ons bleven wachten terwijl ik mijn eerste sinds jaren 'lomo a lo pobre' verorberde. Een biefstuk voor de armen die bestaat uit een enorm stuk bief overdekt met gebakken uien en een paar gebakken eieren. En friet om het compleet te maken. Een ware cholesterol bom maar dat fiets ik er wel weer af. Juan kwam tegen middernacht thuis dus na een biertje was het snel slapen, hij moest de volgende dag een vroege dienst draaien. Jammer dat het zo kort was.

Van Santa Cruz fietsten we eerst door de wijnlanderijen, later gevolgd door akkerbouw gebied en veeteelt.

IMG-20190131-WA0011

Glooiend land maar de wegen zijn goed en het verkeer wordt rustiger. We kamperen zoveel mogelijk. Soms 'wild' achter wat struiken en soms op een camping.

IMG-20190131-WA0007

Die zijn er in soorten en maten. Gisteren op het strand en vandaag kwamen we bij toeval op een kleine camping waar ook twee Canadese fietsers, die we 's ochtends eerder hadden ontmoet, weer tegen kwamen. Ze zaten aan tafel bij een Chileense familie en wij werden er ook gelijk bij geroepen.

IMG-20190131-WA0005

De dames hadden een heerlijk 'paila marina' gekookt, een Chileense vissoep vol met vis, mosselen en andere schelpdieren, stukken kip, worst en diverse groenten. En er waren twee hele grote flessen zelfgemaakte wijn om het weg te spoelen. Dat ging er natuurlijk prima in na een dagje heuvel op, heuvel af fietsen.

Het is hier fantastisch.

IMG-20190131-WA0004

Na onze avondwandeling naar de vuurtoren van Santa Ana drinken we nog een kopje thee onder de sterrenhemel. Het is hier aardedonker, kikkers kwaken. Helaas hebben  de neefjes mijn blote kuiten gevonden dus we duiken zo de tent in voor een goede nachtrust. De eerste week zit er op.