Verder naar Slowakije

9 februari 2022 - Kosice, Slowakije

De Flixbus baant zich moeizaam een weg over de smalle besneeuwde bergweg richting de Slowaakse grens. Bij iedere tegenligger moet de bus de sneeuwrand in en we halen nog geen 30 km per uur schat ik. Dat wordt een latertje.

Ik heb een beetje zitten dubben hoe ik door zou reizen. De trein die Polen en Slowakije verbindt rijdt alleen in het weekend en dat duurt me te lang. Op de vouwfiets leek me toch iets teveel risico, die is leuk voor kortere ritjes. Als alternatief vond ik bij toeval deze bus.

Muszyna is een aardig stadje. Het ligt aan een oude handelsroute en staat al vanaf de 13e eeuw op de kaart. De oude ruïne van het fort wordt momenteel gerestaureerd. Verder is er een mooie fietsroute die in dit deel van Polen en Slowakije langs meerdere oude kastelen leidt. Best een mooi gebied om in meer zomerse omstandigheden een keer beter te ontdekken. En dan lekker op de Koga.

De fiets mee nemen in de trein lijkt hier veel beter geregeld dan bij ons. In iedere wagon is een plek met enkele haken waar je makkelijk je fiets kwijt kunt. Het gekke is dat je hier zo goed als geen fietsen ziet. Ook op de eerdere plekken die ik bezocht zag ik geen fietsen. Vreemd en jammer. Ze zullen me hier vast wel een vreemde vogel vinden met die vouwfiets in de sneeuw. Misschien hebben ze gelijk.

De afgelopen dagen heb ik een paar prachtige wandeltochten gemaakt. Wel zwaar lopen zonder sneeuwschoenen door soms kniediepe sneeuw. Vooral gisteren was spectaculair over een tamelijk onbegaanbaar pad met voornamelijk sporen van herten en reeën. Tenminste dat hoopte ik. Toen ik me bedacht dat er ook wolven konden zitten in het donkere bos vond ik het toch wel een beetje spannend en probeerde te bedenken wat ik zou doen wanneer er eentje tegenover me zou staan. Heel hard brullen denk ik, geen angst tonen, met mijn armen zwaaien. Gelukkig is het zover niet gekomen.

Zoals me wel vaker overkomt heb ik ook in Muszyna een prima restaurantje gevonden. Het eten valt me tot nu toe erg mee. Heerlijke biertjes, pierogie, een soort pannenkoekjes, met goulash, goeie toetjes. Een essentieel onderdeel van reizen.

Vandaag heb ik Kosice verkend. Dit is toch wel het oude Europa hier. De stads centra zijn vaak eeuwenoud met prachtige kerken en gebouwen. Kocice is zeker geen uitzondering. De St Elisabeth kerk stamt uit de 14e eeuw en is fabuleus. Helaas kon ik niet naar binnen en mocht de toren niet beklimmen. Het zal met corona van doen hebben. Er naast staat het prachtige Staats theater. Helaas geen voorstelling vanavond. Verder leuke kroegjes, eetcafé's, restaurants. Het leven is niet zo slecht hier. Mocht je ooit zin hebben in een roadtrip door Europa dan kan ik je Kosice aanraden. Het is trouwens de op één na grootste stad van Slowakije. Na de hoofdstad Bratislava dus.

Morgen pak ik de trein naar Hongarije.

1. Bert Otte:
    9 februari 2022
    Mooie verhalen Klaas. Ik geniet er van.
  2. Wilko:
    9 februari 2022
    Bij deze maar weer bewezen dat je helemaal niet zo heel ver weg hoeft voor mooie belevenissen en verhalen.
  3. S.Hovinga:
    9 februari 2022
    Mooie verhalen , we reizen zo toch een beetje met je mee. Nog heel veel reis plezier Klaas.
  4. Odet Graaff:
    9 februari 2022
    Lekker Klaas! Blijf reizen, blijf schrijven!
  5. Ruurd:
    9 februari 2022
    Bijzondere reis Klaas en prachtig beschreven, je wordt een echte reisauteur👍
  6. Fokje:
    9 februari 2022
    Gelukkig geen boze wolf tegen gekomen, roodklaasje!! Brrr spannend!!
  7. Cosima:
    9 februari 2022
    wat lijken de straten verlaten .....