Rondje Europa

2 februari 2022 - Kalisz, Polen

Het begint lekker. Net te laat voor de boemel vanaf Groningen Noord spring ik op mijn vouwfiets om de trein op het hoofdstation nog te halen. Spontaan zakt mijn zadel naar beneden en vliegt tegelijk mijn tas van de fiets. Aangekomen zie ik de intercity naar Zwolle nog net wegrijden. Gelukkig heb ik wat reserve tijd genomen om de internationale aansluiting in Almelo niet te hoeven missen. Mijn reis begint in een Sprinter.

Op pad met de trein. Geïnspireerd door een artikel in Trouw van enige weken geleden wil ik ervaren dat de trein weer trendy is. Ook om te laten zien dat vliegen, zeker over kortere afstanden, niet nodig is en dat reizen met de trein vooral veel leuker kan zijn. Het wordt een tripje van enige weken. Waar ik precies heen ga weet ik nog niet. Nu ben ik onderweg naar Kalisz, een klein stadje in Polen. Ik ga niet naar de toeristische highlights maar zoek het in kleinere vaak minder bekende plekken. Mijn vouwfiets reist mee om makkelijk van het station naar mijn hotel te kunnen fietsen en snel de stad uit te zijn om ergens de natuur te bewonderen.

De verschillende treinen sluiten prima op elkaar aan. Het weer blijft grauw en grijs door heel Duitsland. Ik ben bang dat het in Polen niet veel beter is maar goed, februari is niet echt hoogseizoen. Ik reis eerste klas deze keer. Voor 75€ van Groningen naar Kalisz met heerlijke treinen van Deutsche Bahn. In 13 uren overbrug ik een afstand van 1000 km door een steeds wisselend landschap. En het is ontzettend rustig in de treinen. Ik heb steeds een 6-persoons coupé voor mij en mijn fiets. Met enkele minuten vertraging arriveer ik op de eindbestemming. Nu mijn hotelletje nog vinden.

1. Tineke Kalis:
    2 februari 2022
    Heerlijk, al een paar jaar mijn plan, maar helaas ;-) veel genieten!
  2. Hennie:
    2 februari 2022
    Wat leuk dat je weer op reis bent. Wel een hele andere ervaring zo met de trein.
    Heb je wel minder kans op lekke banden.🤣
  3. Frederik:
    2 februari 2022
    Leuk en weer inspirerend Klaas! Veel plezier!
  4. Gretha Pouwer:
    2 februari 2022
    Wat een leuk idee! Veel plezier. We zijn benieuwd naar je andere verhalen. Goede reis!
  5. S.Hovinga:
    2 februari 2022
    Veel plezier gewenst en geniet van alles maar dat is jouw wel toevertrouwd .Gr Symon en Tineke
  6. Gertrude Messchendorp:
    2 februari 2022
    Niet ' wijnen' maar ' treinen'.
    Geniet ervan!
  7. Jannie:
    2 februari 2022
    Helemaal leuk! Veel plezier ( treinen is een heel goed alternatief👍
  8. Pauline:
    2 februari 2022
    Super leuk Klaas, veel plezier. Ben je alleen gegaan?
  9. Cosima:
    2 februari 2022
    Heerlijk dat je kunt reizen! Heel veel plezier Klaas!
  10. Jan Ruisch:
    2 februari 2022
    Ha Klaas. Veel plezier weer op je reizen. Ans en ik hebben ook plannen voor zoiets, maar eerst moet ze weer wat op de been komen. Hoop op mooie foto's!
  11. Tiny:
    Ha Klaas,
    wat ‘n mooi plan.
    Je begint in de oudste stad van Polen.
    Zoek je die in álle andere Europese landen op? 😃
    Genietze!
  12. Annet:
    2 februari 2022
    Heerlijk joh dat je weer ' on route ' bent Heerlijke vrijheid .Veel plezier !
  13. Wilko:
    2 februari 2022
    Geen vliegende start dit keer...
  14. Gea Messchendorp:
    2 februari 2022
    Veel plezier Klaas, en leuk om weer even mee te mogen genieten van jouw avonturen via de altijd leuk reisverhalen en foto's!
  15. Fokje:
    2 februari 2022
    Ik zit er al weer helemaal in, wat schrijf je toch leuk!
    Veel plezier hoor!! 😘
  16. Esther:
    2 februari 2022
    Jaaaah! En dan zit ik ook nog achterop!
  17. Hilda Prins:
    3 februari 2022
    Wat leuk Klaas om zo weer met je te kunnen meegenieten. Goede reis en leuke ervaringen toegewenst.
  18. Thecla:
    3 februari 2022
    Ha heerlijk Klaas weer lekker op avontuur. Fijn dat je ons weer meeneemt in al wat je beleeft. Geniet er van.
  19. Nico:
    Hoi Klaas,
    Dit is eerst nog even wat anders dan Mexico!
    Wat boeiend om zo met je mee te mogen reizen met de trein en je vouwfiets naar Polen! Ik ben benieuwd naar het vervolg en wens je dat de zon wel een keer voor je gaat schijnen.
    Succes en alle goeds,
    Nico
  20. Stella:
    9 februari 2022
    Ik ga je volgen! In je blog en in je reis, volgende maand maar eens met de trein naar Polen dacht ik zo….
  21. Klaas Hoogland:
    9 februari 2022
    Misschien kom ik je nog tegen🙂