Regen

2 februari 2022 - Kalisz, Polen

Ja ook in Polen is het regentijd. Ik ben kleddernat, koud en hongerig aangekomen in een cafeetje waar ik in mijn beste Pools een dagschotel 'kurczak' bestel. Dat is kip en het smaakt best.

Vanmorgen vertrok ik op mijn fietsje buiten de stad. Het grauwe grijze platteland lokte niet echt. Ik hoopte ergens een koffie tentje te vinden maar die waren dun gezaaid. Of beter gezegd, helemaal nergens. Maar in een van de dorpjes fietste ik toevallig tegen een historisch museum aan. Niets wees er op dat het open was maar even voelen aan de deur bleek dat die uit kwam in een donkere hal. Een oudere dame greep onmiddellijk naar de telefoon en een andere dame kwam van boven gerend om me een ticket te verkopen. Dat was overigens gratis. Zij riep een derde persoon die me ging vergezellen tijdens de tocht door het oude fabriekspand. De expositie bestond voornamelijk uit machines en andere herinneringen aan 200 jaar weef industrie. De prachtigste stoffen met allerlei ingewikkelde motieven werden hier gefabriceerd. Na de val van het communisme werd het een museum.

Ook stonden er nog een honderdtal oude piano's en vleugels, merendeels 19e eeuws en afkomstig uit oost Polen wat toen Russisch gebied was. En er stonden nog hele oude drukpersen waar je met de ene hand inkt moest smeren, met de andere een vel papier inleggen en met een been de pers moest aandrijven. Dan hoef je 's avonds echt niet naar de sportschool.

Kalisz is dan wel het oudste stadje van Polen maar dat zie je er niet direct aan af. De Romeinen gebruikten Calissia al als tussenstop op weg naar de Oostzee op de barnsteen route. Maar na meerdere oorlogen en veldslagen maakten Duitse troepen tijdens het begin van WO1 in 1914 het wel heel bont en maakten de stad bijna met de grond gelijk. Alleen sommige kerken bleven staan. In de etalage van de boekwinkel zie ik nu nog de boeken over die strijd. Leuke buren.

Met mijn app van Polish rail koop ik makkelijk een ticket met 60+ korting naar Lublin. Ja ouder worden heeft ook voordelen. En wat is het leven een stuk makkelijker met overal internet. Ik kan het me bijna niet meer voorstellen om uren in de rij te moeten staan. Behalve in Groningen dan om aardbevingssubsidie aan te vragen. Dat ze daar nog geen app voor hebben.

Morgen oostwaards. Op naar Lublin.

1. Tineke Kalis:
    2 februari 2022
    Dank voor dit mooie verhaal over Kalisz en de Romijnen. :-)
  2. Durk van der Veen:
    2 februari 2022
    Bist allinnich op paad Klaas?
  3. Ruurd:
    3 februari 2022
    Leuk en interessant je weer te volgen Klaas👍
  4. Mijndert moorman:
    3 februari 2022
    Leuk om weer wat van je te horen Klaas. Lang geleden dat we samen met jou door Marokko aan het reizen waren. Veel plezier en blijf gezond. Groet, Mijndert.
  5. Jacinta:
    3 februari 2022
    Mooi verhaal Klaas succes op deze reis en we volgen je.
  6. Thecla:
    3 februari 2022
    Heel beeldend beschreven Klaas. Ik liep even met je mee rond door het museum. Leuk
  7. Dick Jaarsma:
    3 februari 2022
    Goed bezig Klaas. Had je Polen niet beter kunnen bewaren voor de zomer, om nu in de Provence je vakantie te doen?
  8. Cosima:
    6 februari 2022
    Volg je de ophef over Militairen / grens van Oekraine? Merk je wat ervan?
  9. Stella:
    9 februari 2022
    Nuttig, informatief en vermakelijk, ga zo door!!