Tussen de meren

20 februari 2019 - Ensenada, Chili

San Martin de los Andes is een luxueus en toeristisch stadje in het Argentijnse deel van de Andes. We komen laat aan, het begint al te schemeren en de schemering duurt kort hier. De laatste paar honderd meter naar beneden gaat over een verschrikkelijk steil en slecht geplaveid pad naar beneden waar onze camping zou behoren te zijn. Maar zoals wel eens eerder, de camping is er niet of in ieder geval niet meer.

IMG-20190220-WA0000

Een vriendelijke politieman in burger helpt ons, doet zijn best om ergens een plekje te vinden. We mogen ook bij hem in de tuin maar dan moeten we het hele stuk weer omhoog en daar zijn we veel te moe voor. Uiteindelijk belanden we op een schitterend gelegen kleine camping aan het meer, dineren met een hele fles wijn en een halve zak zoute pinda's en vallen heerlijk in slaap.

De volgende dag is het fietsen en tassen repareren. De enorme trillingen bij de afdaling hebben de nodige schroeven doen los rammelen waaronder een tas van Mariët en mijn voordrager. De tas kan ik zelf repareren maar voor een nieuw schroefje voor de drager moet ik naar de fietsenmaker. Op mijn vraag wat het kost krijg ik een zakje reserve schroeven toegeworpen. "Voor als de boel weer losrammelt" lacht hij ons toe en gaat verder met zijn werk. Mooie mensen hier.

Het fietsen door de bergen is zonder meer fantastisch. Het is hier ongekend mooi. Dit is de streek waar Maxima vandaan komt. We kwamen haar fietsende kok tegen die voor hun kookt als ze op hun ranch in Angostura zijn. Ik heb hem gevraagd hun de groeten te doen.

De tocht terug door de Andes verliep voorspoedig al moesten we toch wel aardig wat klimmen en liep de achtervelg van Mariët een scheurtje op.

IMG-20190220-WA0003

Gelukkig bleef de band in orde en konden we voorzichtig fietsend Osorno halen. Onderweg nog een prachtige overnachting achter een eco school. We mochten van een lokale boer een plekje zoeken en kwamen er achter dat we zelfs een warme douche en toiletten tot onze beschikking hadden. Dat is nog een wild kamperen.

IMG_20190219_183509

Osorno is een beetje een stad in verval lijkt het. Maar gelukkig zijn er wel drie fietsenmakers. En bij de eerste de beste hadden we beet. Een compleet nieuw 28" achterwiel. We waren er blij mee.

IMG-20190220-WA0002

Nog twee weken te gaan. De tijd vliegt. We genieten elke dag, elke dag is weer anders. Gisteren kwamen we een Rus op de fiets tegen. Bijzondere kerel, fietst in een kleine 3 maanden Argentinië en Chili rond. Had er al 7000 km op zitten en moest alleen nog even terug naar Buenos Aires, via Bariloche en dan over de pampas. In het dagelijks leven regelt hij militaire kostuums voor de Russische filmindustrie, fietsen is voor hem meditatie en het houdt hem van de drank af.

IMG_20190219_193709

Van Osorno gaan we weer zuidwaarts. In de verte zagen we de schitterende conus van de Osorno vulkaan boven alles uit en we besloten er recht op af te fietsen.

IMG_20190219_182823

Wildkamperen in het lava zand aan de oever van het Llanquihuemeer. 's Morgens beginnen we de dag met een frisse duik in het koele heldere water. Daarna een bak van de overgebleven spaghetti van gisteren. Het leven is goed.

IMG_20190219_204011

1. Durk van der Veen:
    20 februari 2019
    Tsjonge, jonge jonge.....ik krijg er helemaal zin in, maar moet nog tot november geduld hebben....ik heb de kaart er bij Klaas en volg jullie. In het voorjaar maken we eens een afspraak om verhalen en tips te horen...moai fuort no....
  2. Alinda:
    Moaie ferhalen Klaas!
  3. Cosima:
    20 februari 2019
    mooi om jullie belevenissen te lezen! A gossar!
  4. Nico:
    20 februari 2019
    Ha klaas en Mariët, heerlijk om je verhalen te lezen Klaas en vooral deze over het meren gebied, Twee jaar geleden waren wij ook in San Martin en hebben daar een prachtige wandeling naar het meer gemaakt, misschien wel naar de plek waar jullie gekampeerd hebben! Liefs, Nico
  5. Lisette:
    20 februari 2019
    Mooi mooi mooi om te lezen! Lieve groet
  6. Annet:
    21 februari 2019
    Ach wat een heerlijke verhalen,stoere bikkels zijn jullie. liefs Annet
  7. Sijtze Duiker:
    21 februari 2019
    Jullie genieten wel echt daarop de Andes en de mensen zijn goed. Ik geniet ook van jullie berichten en foto's, geweldig!!
    Ik heb vanmorgen Henk gefeliciteerd met zijn verjaardag en feliciteer jou al vast met je verjaardag zaterdag en Mariet ook, maak er een mooie dag van!! Hier verder alles goed.
    Groetjes Sijtze.
  8. Mayke:
    21 februari 2019
    Wat super leuk om jullie te volgen Klaas en Mariët. Alvast van harte gefeliciteerd Klaas zaterdag met je verjaardag!
  9. Janny Travaille:
    21 februari 2019
    He Klaas en Mariët het is net alsof je er even bij bent als je jullie verhalen leest heerlijk, alvast lokwinske! met je verjaardag Klaas en nog een mooie tijd samen, liefs van je nicht Janny ut Menaam
  10. Hilda Prins:
    22 februari 2019
    Leuk jullie zo te volgen. Zaterdag samen een speciale dag toegewenst met vele lieve zonnestralen. En Klaas een goed en gezond nieuw levensjaar toegewenst.
  11. Nel Meij -de Wit.:
    23 februari 2019
    Even poedelen in de meren en dan weer verder op de pedalen. Vanavond een glas op jullie. Fijne reis verder.
  12. Fokje:
    23 februari 2019
    Mooie verhalen en wat een schoonheid die natuur! Veel plezier ! Xx
  13. Tiny:
    24 februari 2019
    Prachtige kijkjes in het Chileense met jullie foto's en verhalen!
    En zie ik 't nou goed; is dat Willem Alexander met fietshelm en felgroen shirt bij die fiets??
    ;-)