Elke dag is weer anders

23 februari 2019 - Lenca, Chili

Van Osorno gaat het op naar Puerto Montt. We sliepen in Osorno op een soort plankier met onze tent omdat er geen kamers waren. Dat ging prima, het was alleen een beetje improviseren omdat we geen haringen konden gebruiken.

IMG_20190221_092630

De weg richting Puerto Montt is druk en vrij smal. En die heuvels zijn killing af en toe. Maar we belandden al vrij snel in de oude havenstad gebouwd tegen een bergwand. Bij Naviera Austral informeren we naar boottijden en reserveringen maar gelukkig, mensen en fietsen kunnen altijd mee. We hebben namelijk het plan om toch een klein stukje van de Carretera Austral mee te pikken voor we naar Chiloé gaan. En dan moeten we drie keer met een veerboot dus dat moet je een beetje voorbereiden. Maar dat gaat lukken.

In Angelmo gaan we nog even vis eten op de vismarkt.

IMG-20190221-WA0001IMG-20190221-WA0003IMG-20190221-WA0002

In mijn herinnering van 20 jaar terug, toen ik daar af en toe met groepen kwam, een eenvoudige markt met allemaal eettentjes. Nu is het verworden tot een toeristen hotspot maar het heeft nog steeds wel charme. Ik eet een flink stuk zalm en Mariët een kom paila marina. Het ging er goed in.

IMG_20190221_141604

De lobo's (zeeleeuwen) liggen buiten te wachten op visafval en hoeven zelf niet op jacht. Ze zijn blijkbaar mensen gewend want ze laten zich geduldig fotograferen.

IMG_20190221_134932

Als w verder gaan blijkt het toch te regenen. Het was al voorspeld maar voor gisteren. Onze regenjas en poncho is na enige tijd van binnen net zo nat als van buiten. Het is koud en de wind hebben we tegen. De heuvels zijn niet hoog maar op de grens van fietsbaar of net niet. Bij Mariët raakt tot tweemaal toe de ketting er af dus mijn handen zijn zwart en plakkerig. Afzien en misschien een voorbode van wat er kunnen verwachten als we de Carretera Austral ooit echt gaan fietsen. We horen wilde verhalen van fietsers die we tegen komen.

Gelukkig is er dan zo'n cafeetje waar ze warme koffie hebben en komen we tegen de avond vermoeid op een camping waar we hartelijk worden ontvangen. De baas gaat met de auto met mij boodschappen doen en we mogen koken in de gezellige familie keuken. Ik maak nasi goreng à la manera Chilena. Het smaakt voortreffelijk en ook de Chilenen vinden het lekker.

Gisteren genoten we van een rustdag. Lekker hier achter huis tussen de kippen, kalkoenen, ganzen, honden en het paard.

IMG-20190222-WA0008

Na 9 dagen elke dag fietsen hadden we het wel verdiend en de spieren konden wel wat hersteltijd gebruiken na de kou en regen de dag ervoor. Wel liepen we nog een stukje richting Andina Alerçe, een prachtig natuurpark hier maar het was te ver om het helemaal te bereiken.

En vanochtend werd ik wakker met ballonnen in de tent, de fiets versierd en een hele rits appjes.

IMG-20190223-WA0005

'60 jaar and still going strong'.Straks springen we weer op de fiets verder naar het zuiden. De Carretera Austral lokt.

1. Jacinta:
    Prachtig om jullie verhalen te lezen. En zekers 60 jaar maar je ziet het niet😉
  2. Marian van Urk:
    23 februari 2019
    Wel heel feestelijk al die ballonnen!!
    Wordt het fietsen vast wat lichter van!
  3. Cosima:
    23 februari 2019
    van harte gefeliciteerd jarige! Mooi man!
  4. Niek en Ilsabeth:
    HIEPER de PIEP HOERA🎉
  5. Astrid en Meindert:
    23 februari 2019
    Klaas, van harte GEFELICITEERD! 🎊🎂🍷🎉 Felice cumpleaños! Een mooie plek op de wereld om je 60ste verjaardag te vieren lijkt me. Ik vind jullie wel bikkels hoor. Veel fietsplezier nog samen. 🚴‍♀️🏕🗻🚴‍♂️
  6. Nel Meij -de Wit.:
    23 februari 2019
    Je bent nog een jonkie hoor !
    Geniet van jullie fietstocht,
    Mijn whiskey staat ingeschonken. Proost !
    Groeten uit het Zaantje,
  7. Gretha Pouwer:
    23 februari 2019
    Mooie belevenissen!! Veel fietsplezier nog. En Klaas van harte met je 60e verjaardag. Topplek om het te vieren.
  8. Bert Otte:
    24 februari 2019
    Mooi verhaal Klaas. En van harte gefeliciteerd met je verjaardag.