Pech onderweg

5 december 2022 - Epuyén, Argentinië

Het is zondagochtend als we wakker worden. Om echt wakker te worden dompelen we ons kopje onder in de koude en snelstromende Rio Epuyen. Het water is glashelder, je kunt het zo drinken. Het is een koude start maar je hebt het de rest van de dag lekker warm.

IMG_1631

We staan al weer twee nachten op een Warmshowers adres: Bosque Gracias. We kamperen in de perma cultuur tuin die door vrijwilligers wordt onderhouden. En er wordt het lekkerste brood van Argentinië gebakken. Een plek om van te genieten.

IMG_20221204_170611

Fietsen van Barriloche naar hier was een makkie. De hele route, een goede asfaltweg met slechts hier en daar wat gaten, is goudgerand met gele brem en stukken paarse en lila lupines. Natuurlijk gaat het op en neer, dat maakt het wel wat pittiger maar dat kunnen we hebben.

IMG_20221201_121110

Onderweg door El Bolson vinden we een heerlijke bakkerij en we genieten van de lokale zoetigheid. Het lijkt wel vakantie.

IMG_20221201_192618IMG_20221130_211057

Deze streken waren ooit oorden voor goudzoekers, later voor hippies. In het begin van de vorige eeuw vond de beruchte bankrover Butch Cassidy samen met zijn al even beruchte vriendin de Sundance Kid hier nog onderdak nadat het hen in de USA te heet onder de voeten werd. Wie er iets meer over wil weten kan de klassieker 'In Patagonia' van Bruce Chatwin er op naslaan. Hij trok in de zeventiger jaren langere tijd door Patagonië en het boek geeft een mooi beeld van het soms harde en ruige leven hier.

IMG_20221202_103326

Na een luie zaterdag met koffie drinken, lezen, ketting wisselen en boodschappen zoeken is het al weer zondag en we willen verder zuidwaarts. Dus op tijd opstaan, tassen pakken, tent oprollen en afscheid nemen stappen we vol goede moed weer op de fiets. De zon schijnt, het verkeer is rustig en de weg gaat omhoog en weer omlaag. Maar helaas, mijn versnellings handle voor de achter derailleur hapert en wil niet meer voor of achteruit. Technisch als ik ben weet ik het ding wel uit elkaar te halen maar ik krijg hem niet weer in elkaar. Dus openen we voorzichtig ook de handle van de voorderailleur, Mariët maakt foto's, alles gaat keurig op volgorde, tot ik er achter kom dat ik ook deze niet meer in elkaar krijg. De moeizame veertjes van het kliksysteem krijg ik nooit meer op hun plek.

IMG_1632

Dus ik kan nu nog maar in één versnelling rijden. We gaan 5 kilometer terug naar Bosque Gracias, zetten de tent weer op dezelfde plek en morgen ga ik terug naar El Bolson waar volgens ingewijden twee fietsenmakers moeten zijn. Ze zijn vast niet zo goed als Marten Gerritsen maar ik hoop dat een van hen me in ieder geval nieuwe versnellings handles kan verkopen. We gaan het zien.

Eerst maar weer een potje koken. Het buitenleven maakt hongerig.

IMG_1629

1. Wilko:
    5 december 2022
    Goede cliffhanger. Ben benieuwd hoe dit vervolgverhaal afloopt.
    Succes!
  2. Cosima:
    5 december 2022
    Kijk, jullie worden een handje geholpen om meer rust te nemen, vakantie te houden, even wat 'yin' momenten te pakken, goed voor het lijf om even te rusten, jullie hebben grote inspanningen, best lekker toch om ook 'grote' ontspanning in te lassen? Onderhoud voor de fietsen en voor het lijf, anders krijg je slijtage ;-). Lekker genieten van het heerlijke brood!
  3. Thecla:
    5 december 2022
    Wat zien de blauwe luchten er aanlokkelijk uit. Hier heb ik de zon al een aantal dagen niet gezien. Ik hoop dat de derailleurs snel hersteld kunnen worden en de reis vervolgd kan worden na wat onverwachtse extra rustdagen.
  4. Mijndert moorman:
    5 december 2022
    Nu even verplicht wat rust en genieten van de omgeving. Hoor graag hoe het met de reparatie afloopt. Groetjes.
  5. Mischa:
    5 december 2022
    Prachtige reisdagen gehad. Variatie laat zich niet voorspellen. Blijkbaar is daar nog ergens een fietsenmaker waar je niet aan voorbij mag. Vast weer een mooi contact moment.
  6. Herma:
    Mooi verhaal!