Wereldkampioen

19 december 2022 - Aldea Beleiro, Argentinië

Ja we vielen met de neus in de boter. Vandaag zijn we extra vroeg opgestaan om hopelijk nog een stukje van de grote finale te kunnen zien. De weg was te slecht om tegen de middag, de wedstrijd begon hier om 12 uur, op de bestemming te kunnen zijn. Er bleek onderweg nog een cafeetje te zijn maar dat was helaas gesloten. Dus we moesten door en dat deden we. Het terrein was iets minder zwaar in vergelijking met gisteren. We haalden gemiddeld 7 km per uur. Volgens Mariët was mijn beschrijving van gisteren nog te licht omschreven. Blijkbaar zijn er onvoldoende woorden voor dergelijk afzien.

IMG_20221218_125027IMG_20221218_124446

Tegen het einde van de tweede helft reden we Aldea Beleiro binnen, een klein dorpje van 250 inwoners, niet ver van de Chileense grens. Bij de dorpswinkel werden we vrolijk onthaald, het was 2-0, de finale was binnen dachten ze. De vlaggen stonden klaar

Bij het betreden van de huiskamer achter de winkel waar de televisie stond zagen we nog net de penalty voor Frankrijk. De verbijstering was groot. Ik meldde nog vrolijk dat de situatie zoals tegen Nederland zich ging herhalen. En dat bleken profetische woorden. Het werd 2-2, de spanning steeg ten top. Dat werd alleen maar erger tijdens de verlenging met de penalty serie als klap op de vuurpijl. We zagen een zinderend slot van de wedstrijd en daarna de ontlading. Goeie gewoonte, ook hier, om met het hele dorp in de auto te stappen en al toeterend en zwaaiend met vlaggen de overwinning te vieren.

IMG_20221218_150100IMG_20221218_150904IMG_20221218_150248IMG-20221218-WA0004IMG-20221218-WA0003

Carlo en Maria waren we gisteren onderweg tegen gekomen en ze waren al ingeseind door de dorpswinkel dat we waren gearriveerd. Bij hen thuis werden we getrakteerd op een heerlijke parillla.

IMG-20221218-WA0010IMG-20221218-WA0009

De grote tent werd opgezet met een dikke matras er in. Eindelijk weer een nachtje heerlijk zacht slapen. En heerlijk om even drie dagen zweet en stof van ons lijf te douchen. Dat doet een mens goed.

Al met al is dit wereldkampioenschap er eentje die we nooit zullen vergeten. Hoewel er in de grote steden natuurlijk veel meer feestgedruis is, vierden wij het in de dorpen en genoten van de warmte en het enthousiasme van de mensen. Fantastisch om dit mee te mogen maken.

IMG_1748

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Frederik:
    19 december 2022
    Geweldig inderdaad dat jullie dit Argentijnse ⚽️🏆 voetbal feest ter plekke konden meebeleven. Hahaha, mooie foto met die blauw-witte hoeden op !
  2. Wilko:
    19 december 2022
    Mooi wedstrijdverslag Klaas, ik had het niet gezien... Mooi om de wereldtitel van zo dichtbij mee te maken.
    Mooi moment om een dagje vrij te nemen!?
  3. Nico:
    19 december 2022
    Ja, het lijkt me inderdaad fantastisch om dit zo mee te maken, zeker na de intense ervaringen van het afzien. Petje (blauw-wit!) af voor jullie! Hopelijk zijn de wegen in Chili beter en wordt het minder afzien, Succes!
  4. Cosima:
    19 december 2022
    Die gastvrijheid en hartelijkheid, wat mis ik dat soms hier! Veel plezier verder, en hopelijk makkelijkere wegen!
  5. Thecla:
    20 december 2022
    Leuk dat jullie dit zo mee konden maken. En Cosima, kom maar langs, dan ga ik lekker voor je koken.
  6. Esther:
    21 december 2022
    Geweldig die wedstrijd mee te maken daar!!!!! Maar oooh dat afzien op die kale vlakte te ploeteren kan ik bijna voelen ( hier vanachter de koffie met palmbomen en zeezicht;-).
    Fijne kerst alvast! Benieuwd waar jullie dan belanden🎄 Xxx