Warme kachel.

23 december 2022 - El Blanco, Chili

Vanavond zitten we bij de warme kachel. Het prachtige houtvuur geeft een prettige warmte. De kerstboom brandt, een glaasje wijn en goed gezelschap maakt het genoeglijk.

IMG_1763

We realiseren ons dat we een zwaar traject achter de rug hebben en even de tijd nodig hebben om het lijf de kans te geven te herstellen. We zijn tenslotte geen 18 meer. In Coihayque verbleven we twee dagen in een AirBnB bij een lieve vrouw die in haar eentje een dochter van drie jaar opvoedt. Heerlijk om even een goed bed te hebben, even door het stadje te slenteren en een biertje te drinken op een terras. Coihayque is een flinke stad geworden. Ik kan me er weinig van herinneren hoe het was meer dan twintig jaar geleden maar ik heb de indruk dat het enorm is uitgebreid. Wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar het vervolg van de Carretera Austral.

Gisteren fietsten we onze eerste traject.  Nog geen veertig kilometer maar met de nodige klimmetjes. We wilden rustig beginnen en eindigen in El Blanco, een klein dorpje maar met een heerlijke camping. Er is een ruime 'huiskamer' met houtkachel en kookgelegenheid. De tent staat onder een afdak en vannacht hoorden we de regen op het blikken dak denderen. Onze tent blijft mooi droog.

IMG-20221221-WA0000

Vandaag weer een rustdag gewoon omdat we dat kunnen gebruiken en gelukkig voldoende tijd hebben. We maken een wandelingetje door de omgeving. Een wandelpad op onze kaart blijkt hier en daar afgezet met hekken waar we overheen klauteren of onderdoor kruipen. Een riviertje verspert het laatste stukje terug naar het dorp. Gelukkig slagen we er in om er overheen te komen. Het kostte mij wel een natte voet.

IMG_20221222_133656

En dit terwijl de gierende westenwind zijn best doet om golfplaten van de huizen te rukken. Soms lukt dat, hier en daar hangen halflosse platen aan huizen of daken.

We warmen ons aan een beker van de befaamde Chileense oploskoffie en kopen er een stuk chocolade bij. Wanneer ik het laatste stuk wil pakken is het weg. De straathond onder de bank kijkt me onschuldig aan maar de rondslingerende wikkel verraadt hem.

Het was nog best een avontuur om van Argentinië naar Chili te komen. De grenspost wordt voornamelijk gebruikt door lokale mensen dus een buitenlander en dan ook nog op de fiets is een bezienswaardigheid. De vorige fietser was van voor de corona pandemie. De beambte aan Argentijnse kant ging er eens goed voor zitten maar na een half uurtje had hij alles rond. We moesten nog wel een bewijs zien te leveren wanneer we het land waren binnen gekomen, dat stond blijkbaar niet geregistreerd. Gelukkig had ik nog een verfrommeld briefje in mijn tas met een stempeltje op welke datum we Uruguay hadden verlaten. Dat was afdoende.

Een paar kilometer verder kwamen we bij de Chileense douane. Zelfde verhaal. We kregen een stoel aangeboden, een stevige vechtfilm verlevendigde het toneel en de ambtenaar ging zijn ding doen. Een tweede keek toe en een derde liep af en toe binnen. Buiten stonden lokale mensen te wachten op hun beurt maar wij waren blijkbaar te belangrijk. Na een dik half uur mochten we het land in en meneer nummer drie bleek de slagboom te mogen bedienen. Na een praatje fietsen we Chili in.

IMG_1756

Opvallend is het enorme verschil in landschap zodra je de grens over bent. Het bijna woestijnachtige ruige Argentijnse wordt verruild voor het romantisch groene bergachtige Chileense landschap. We kijken onze ogen uit.

IMG_1757

Maar de beloofde asfaltweg bleef nog even uit. Wel werd de aardeweg opgelapt en moesten we aan de kant voor een enorme bulldozer die losse modder over de hele weg schoof. We schrokken, daar kun je echt niet op fietsen. Even later zagen we echter een zware wals aan komen rijden en konden we zodra hij ons voorbij was weer op de fiets stappen.

IMG_20221219_151608

Na dagen van slechte wegen en zeer weinig verkeer is het vreemd om weer een stad in te rijden. Een echte asfaltweg, grote vrachtwagens, veel auto's. Maar ik vermoed dat het meeste verkeer langs de Carretera zich hier in een beperkte straal afspeelt. We hebben tot Villa Cerro Castillo nog 100 kilometer asfalt te gaan, daarna honderden kilometers alleen maar ripio. Dat gaat een bijzondere kerst worden.

Een bijzondere ontmoeting hadden we nog met een jonge Mexicaanse arts. Ze is lopend onderweg van Mexico stad naar het zuidelijkste puntje van Zuid Amerika. In veertien maanden heeft ze er 9500 km opzitten. We haalden haar gisteren in op de Carretera Austral, enkele kilometers zuidelijk van Coihayque. Haar tocht is vooral bedoeld als waarschuwing omdat veel mensen in Latijns Amerika, maar niet alleen daar, een slechte stofwisseling hebben en vaak veel te dik zijn. Ze wil graag dat haar verhaal bekend en gedeeld wordt. Onderweg geeft ze interviews aan de pers. Diep respect voor deze dappere vrouw die haar karretje van tachtig kilo berg op en af duwt over paden en wegen. Ze had zich voorgenomen om in totaal 10.000 km te lopen maar dat zit er aan het einde van de Carretera al op. Daarom besloot ze toch maar door te lopen naar Ushuaia. Ja als je dan toch onderweg bent ....

IMG_20221221_171844_194

EN WE WENSEN IEDEREEN DIE DIT LEEST EN ALLE ANDEREN OOK HELE FIJNE KERSTDAGEN. WIJ KOMEN HEEL LANGZAAM EEN KLEIN BEETJE IN DE SFEER MAAR HET WORDT ONGETWIJFELD EEN KERST ANDERS DAN ANDERS.

1. Yvonne:
    23 december 2022
    Wederom een prachtig verhaal en voor jullie ook een fijne kerst op deze bijzondere reis!
  2. Jacqueline:
    23 december 2022
    Leuk dat jullie zulke actieve vertellers zijn! Bedankt, succes en geniet ervan! Fijne kerst!
  3. S.Hovinga:
    23 december 2022
    Mooie verhalen Klaas en Marjet en ook van ons hele fijne dagen gewenst en een gelukkig 2023.Veel succes nog met Jullie reis.Gr Symon en Tineke.
  4. Jannie:
    23 december 2022
    Prachtige verhalen. Geniet ervan!
    Voor jullie ook fijne bijzondere feestdagen !
  5. Lyni:
    23 december 2022
    Wakker worden met jullie belwvenissen, wat wil ik nog meer??? Heel goede feestdagen, liefs...
  6. Mischa:
    23 december 2022
    Ga je dan ook wachten tot die wals aan de goede kant terug gaat?

Heel fijne feestdagen samen met jullie avontuur!!

Veel liefs
  7. Marieja Tindemans:
    23 december 2022
    Dank voor jullie mooie verhalen, ik kijk er steeds naar uit. Heel fijne kerst daar voor jullie en nogmaals wat zijn jullie stoer 👍Marieja
  8. Marco van SNP Natuurreizen:
    23 december 2022
    Het wordt een beetje cliché ;-) maar inderdaad wat een mooie verhalen Klaas, prachtig. Mooie plekken en mooie mensen. Misschien een andere kerst maar bijzonder om dat in een land ver weg van Nederland mee te maken. Ik wens jullie hele fijne feestdagen!
    Hartelijke groet
  9. Cosima:
    23 december 2022
    De grensovergangen .... gaat het wellicht sneller met een 'donatie' of is dat juist ongepast? Pakje cigarettes of iets anders is meestal minder risico dan een flap in je passport ...
  10. Marion ( Tilburg):
    23 december 2022
    Prachtig verhaal weer, ik volg jullie op de voet! Fijne kerst samen in het romantisch groene bergachtige Chili.

Groetjes!
  11. Marian van Urk:
    23 december 2022
    🎅 🎄 🚵‍♂️🚵‍♀️ geniet van de kerstsfeer en veel moois naar jullie volgende verhaal.
  12. Sieta:
    23 december 2022
    Fijne kerstdagen, geniet van deze zoveelste bijzondere reis met mooie verhalen. Groetnis út St. Anne.
  13. Durk van der Veen:
    23 december 2022
    Aaaah, dit was ook in 2019 onze laatste camping. Op precies de zelfde plaats stond ook onze tent. Vandaar zijn we naar het vliegveld gefietst.... Overmorgen vertrekken we en gaan jullie achtervolgen....Foar jim noflike krystdagen... Durk & Grazia
  14. Klaas Hoogland:
    23 december 2022
    Stevig doorfietsen dan halen jullie ons wel in.
  15. Ellie:
    23 december 2022
    Hoi Klaas, vanuit een comfortabele stoel in Nederland geniet ik steeds van jullie belevenissen. Alle mooie ontmoetingen, afgewisseld met veel afzien en prachtige natuur beschrijf je heel levendig. Erg leuk. Dank daarvoor. Alvast fijne Kerstdagen toegewenst met Marjet en met wie jullie mss nog meer ontmoeten.
  16. Attie Poortman:
    23 december 2022
    Wij wensen jullie onvergetelijke kerstdagen toe en een gezond liefdevol 2023.
    Liefs Attie en Koos
  17. Leon:
    23 december 2022
    Hallo Klaas! Ik wens jullie een unieke Kerst en nog een voorspoedig avontuur! Tot op IJsland in 2023!
    Leon
  18. Klaas Hoogland:
    23 december 2022
    Het is hier kouder dan op IJsland in de zomer😃
  19. Gretha Pouwer:
    23 december 2022
    Gezellige kerstdagen! Hopelijk vinden jullie een fijne herberg die nog een plekje voor Julie heeft. 🎄🎅😘
  20. Frederik:
    23 december 2022
    Nog 3400 km te gaan naar Ushuaia 😅 ... voor ons dus nog veel leesplezier te goed 👌. Fijne kerst- en fietsdagen Klaas en Mariët.
  21. Klaas Hoogland:
    We moeten ook nog terug Frederik 🥳
  22. Esther:
    23 december 2022
    Fijne feestdagen! Benieuwd hoe jullie het nieuwe jaar infietsen!!
    Genietse van jullie bijzondere avontuur!
    liefs Xxx
  23. Marjolein en Erik:
    23 december 2022
    Wens jullie erg fijne Kerstdagen op deze geweldige reis!