Cerro Castillo

26 december 2022 - Villa Cerro Castillo, Chili

Een fort op de top van de berg. Daar lijkt het op een dat was de reden dat de Spanjaarden deze berg vroeger de kasteel berg noemden. Een imposant ongeslepen brok steen torent hoog boven het landschap uit.

IMG_20221225_200432

We kwamen er aan na een stevig klimmende route vanaf El Blanco. Ruim 80 km, veelal omhoog en deels zijwind maar later ook volop tegenwind. En het kan hard waaien hier. Vooral de zijwind kan verraderlijk zijn en je moet oppassen dat je niet door een onverwachte vlaag de weg op wordt geduwd voor een net passerende auto.

Bij een uitkijkpunt op het eind van de route, vlak voor het dorpje Cerro Castillo waar de weg via een wirwar van haarspeld bochten vrijwel loodrecht naar beneden duikt kwamen we een Chileen tegen die helemaal lyrisch was over de pracht van dit gebied. Mooier dan Torres del Paine volgens hem. Dus bij aankomst op de camping besloten we om gelijk twee dagen te boeken om de volgende dag het gebied beter te verkennen.

En dat hebben we geweten. Na 7 km fietsen over een ruig stenig pad kwamen we bij de trail. We kozen voor een een stevige tocht van 24 km heen en terug. De eerste 12 km was vooral klimmen.

IMG_20221224_114400IMG_20221224_131951

Ik schat dat we ruim 1000 m omhoog moesten. De route was geweldig mooi. We trokken min of meer rond de berg en kwamen uit bij de Laguna Duff, een ijzig bergmeer waar diverse kleine sneeuw velden in uitkwamen. We kwamen slechts enkele andere wandelaars tegen, een heel verschil met Torres del Paine waar je maanden tevoren voor moet reserveren.

IMG_1783IMG_20221224_145159IMG_20221224_151624

De weg terug was het zwaarst. Bij het voortdurend afdalen komt het op de knieën aan en dan merk je ook weer dat het lijf er hard tegenaan moet. We hebben dus vandaag maar een extra rustdag genomen met als mooie bijkomstigheid dat het tweede kerstdag is natuurlijk. Dus vanochtend hebben we heerlijk uitgeslapen, eieren met spek als ontbijt en verder een relaxte dag gehad met een korte wandeling bij de camping.

IMG_1772

Natuurlijk hebben we genoten van alle leuke gezellige en vrolijke kerstwensen uit Nederland en de wereld. Heel erg bedankt daarvoor.

Nu zitten we te eten in het enige restaurant wat open is vanavond. We zijn ook de enige gasten. En er stond ook maar één gerecht op het menu dus dat was makkelijk kiezen. Volgens de baas wordt het morgen mooi fietsweer dus morgen stappen we weer op voor het vervolg traject. IMG_1793

1. Hennie:
    26 december 2022
    Wat een mooie natuur! Daar kun je inderdaad wel een zware klim aan wagen. Prachtig.
  2. Gertrude Messchendorp:
    Prachtig daar!
    Jullie zijn mijn kerst helden 🎄😘
  3. Mischa:
    26 december 2022
    Prachtige omgeving, een kerst om nooit te vergeten. Veel plezier .
  4. Lisette:
    Echt mooi luitjes!! Genietse daar! Groetjes vanuit Luttenberg
  5. Annemiek:
    26 december 2022
    Het waren vast kerstdagen waar je nog vaak aan terugdenkt. Veel plezier met het vervolg🌟🌟🌟
  6. Paul:
    27 december 2022
    Stoere foto, die laatste, in t-shirtjes voor die berg. Was het niet koud, daar? En wat een prachtige heldere kleuren. Dat is pas echt vuurwerk!
  7. Thecla:
    28 december 2022
    Wat een prachtig meertje. Doet me aan de tweedaagse tocht in de Dolemieten denken Klaas die we ooit maakten. Daar was ook zo'n mooi meertje hoog in de bergen. Gaaf in zulke mooie natuur te vertoeven. geniet er nog van.