Peninsula Valdez

26 maart 2023 - Buenos Aires, Argentinië

Het schiereiland Peninsula Valdez is een groot natuurgebied voornamelijk bekend omdat in de zee eromheen veel zeedieren te zien zijn. Het schiereiland op zich bestaat voornamelijk uit  grasland of beter pampa's.  Het is een gebied zo groot als ⅕ x Nederland maar er wonen naar schatting nog geen 500 mensen. Hier en daar een estancia met voornamelijk schapen. Er lopen wilde paarden, guanaco's en nandoes.

IMG_20230319_093632

Maar er omheen zwemmen er zeeleeuwen, pinguins, orca's, walvissen en dolfijnen. Jammer dat we net in het verkeerde seizoen zitten. Op zondag ochtend maken we een rit met een auto om er achter te komen wat er te zien valt. We tellen 8 pinguins en in de verte zien we enkele tientallen lobo's. Maar het was geen vergeefse rit. Onze ontzettend aardige chauffeur, Luciano, doet zijn best en vertelt iets over het leven op het schiereiland. Het enige dorpje, Puerto Piramides, bestaat uit louter toeristische bedrijfjes maar is wel gemoedelijk. Hijzelf komt uit Bariloche, een erg mooi gebied maar een toeristische hotspot. Hij geniet ze de rust en eenvoud  van het schiereiland.

IMG_2549IMG_20230319_091344IMG_20230319_091314

Het zijn onze laatste kilometers op de fiets. Een kleine honderd heen en hetzelfde terug. We genieten nog een keer van de ripio en op een heel slecht stuk komen we de bulldozer tegen die zand op de weg schuift. Hij moet lachen wanneer we hem vertellen dat onze fietsen wegzakken in het zand en dat het geen doen is voor ons. Gelukkig is het grootste deel wel redelijk te fietsen.

Zowel op de been als de terugweg vinden we schitterende wildkampeer plekken. De verlaten stukken strand hebben we helemaal voor onszelf. 's Nachts genieten we van de sterren die glashelder aan de hemel staan en 's morgens na het wakker worden duiken we zo de zee in.

IMG_20230319_160225

De laatste dagen gaan hard. Terug in Puerto Madryn bakken we nog één keer pannenkoeken bij het strand voor we de bus in moeten. Alle etenswaren moeten zoveel mogelijk op. In Buenos Aires hebben we voor de laatste vijf dagen een AirBnB in de oude wijk San Telmo gehuurd. Daar ontmoeten we ook Durk en Grazia weer. Grazia is ondertussen al een of ander tango gebeuren aan het regelen. We zullen wel vreemd eenden in de bijt zijn wanneer we daar aankomen in ons reis kloffie op bergschoenen. Iets anders hebben we niet

IMG_2570

Gelukkig hebben we allebei ook zin om weer naar huis te gaan. Het is een prachtig avontuur geweest maar het is straks ook prachtig om iedereen weer in de armen te sluiten. Maar het zal voor Mariët wel even wennen zijn om het normale leven weer op te pakken. En ik? Ik ga weer wat nieuws doen. Voor BikeDreams (www bike-dreams.com) ga ik twee reizen doen. De eerste in Frankrijk, een fietsreis Parijs-Brest-Parijs en daarna in Spanje en Portugal, de Vuelta Iberica. Zelf hoef ik dan overigens niet te fietsen. We begeleiden met een team van 5 m/v een groep van ca. 40 fietsers afkomstig uit diverse landen. Het lijkt me een hele leuke klus en het is weer eens wat anders.

Maar eerst gaan onze fietsen in de grote vrachtwagen. Ze zijn drie dagen onderweg naar Buenos Aires. Wij gaan met de bus en dat duurt maar twintig uur.

IMG_2577

1. Saskia:
    26 maart 2023
    Wat een prachtige avonturen heb je ons voorgeschoteld afgelopen maanden!. Ik kijk er naar uit om jullie in de armen te nemen🤗 ;-)
    Liefs Saskia
  2. Pieter Iedema:
    26 maart 2023
    Genoten van het meereizen. Bikkels zijn jullie. Wij gaan deze zomer lekker met AWOL naar Turkije
  3. Annet:
    26 maart 2023
    Wat fijn om mee te kunnen genieten van jullie prachtige avonturen...gezellige dagen nog ;-)
  4. Marianne:
    26 maart 2023
    Wat een prestatie! Mariet zei al: 'ik begin gewoon, en dan heb je na een half jaar de 10.000 km er wel opzitten'. En het is gelukt! Dank voor het meelezen van jullie avonturen. Goede reis terug!
  5. Bert Otte:
    26 maart 2023
    Dank jullie wel. Ik heb genoten. Geniet nog van Buenos Aires en goede reis naar huis.
  6. Erna:
    26 maart 2023
    Wat een prestatie hebben jullie verricht! Wowww petje af voor beiden. 👊👊 Bedankt voor de mooie verhalen van dit grootste avontuur 👍nog fijne laatste dagen gewenst en een hele goede terugreis gewenst!
  7. Mischa:
    26 maart 2023
    Enorm bedankt voor het kunnen volgen van jullie geweldige reis! Veel plezier de laatste dagen en goede reis!
  8. Eveline Maring:
    26 maart 2023
    Goede reis en dank voor alle verhalen!
  9. Mariët:
    27 maart 2023
    Super bedankt allemaal. Was fijn om zoveel supporters te hebben tijdens onze reis!!
  10. Gertrude Messchendorp:
    27 maart 2023
    Eind goed, al goed. Ik heb van jullie verhalen genoten en heb ontzettend veel zin om jullie weer live te spreken.
    Tot gauw!
  11. Marian van Urk:
    27 maart 2023
    Voor jullie een hele belevenis maar ook enorm veel energie, bedankt dat we mochten meegenieten, geweldig wat een prestatie!! Een goede reis terug 😘
  12. Ellie:
    27 maart 2023
    Heel erg bedankt voor al je verhalen. Erg leuk om jullie reis zo mee te kunnen beleven, comfortabel vanaf een bank in Nederland. Fijne dagen nog toegewenst en sterkte straks met de omschakeling.
  13. Esther:
    27 maart 2023
    Zo! En nu gaat het echt naar het eind van dit bijzondere avontuur!!!! Zin om jullie weer te zien! Veel plezier nog en ook een voorspoedige terugreis!!
    Liefs, Esther
  14. Hilda Prins:
    27 maart 2023
    Wat een belevenis zo'n bijzondere reis te kunnen volgen aan de hand van het mooi geschreven reisverslag en mooie foto's. Hartelijk dank daarvoor, een voorspoedige thuisreis toegewenst en succes met het oppakken van jullie arbeid.
  15. Paul:
    27 maart 2023
    Klaas en Mariet, bedankt voor het lezen van de geweldige belevenissen en mooie foto's. Toppie de Poppie! Petje af!
  16. Hettie Tichelaar:
    27 maart 2023
    Mooi staartje van de vakantie gewenst en behouden thuis reis! Was leuk om mee te genieten
  17. Marianne:
    27 maart 2023
    Het is al veel gezegd maar het was heerlijk om jullie reis op deze manier te kunnen volgen, prachtig en ik ben vol bewondering. goede terugreis.
  18. Marion:
    27 maart 2023
    Jullie prachtige reisverhalen en foto's hebben me de Hollandse winterse maanden doorgesleurd. Heel veel dank, fijne en veilige thuisreis, wat een avontuur!