Wat vooraf gaat

2 oktober 2022 - Groningen, Nederland

Nog twee dagen en dan landen we in Buenos Aires. We ((Mariët en ik dus) gaan bijna zes maanden fietsen door Argentinië, Chili en een klein stukje Uruguay.

"Heb je alles goed voorbereid?"

"Heb je de route helemaal uitgestippeld?"

"Is het niet koud daar en waait het niet te hard?"

Dat zijn zoal de vragen die ik af en toe krijg. Het antwoord is ja en nee. Ja, we hebben ons denk ik voldoende voorbereid en nee, niet alles is bepaald tot in de puntjes want dan hebben we onderweg niets meer te doen. We zien het wel, we willen ons ook laten leiden door wat we tegen komen.

Bij de voorbereidingen vooraf gaat het vooral over de spullen die mee moeten en die zitten nu allemaal in onze fietstassen. Onze 'keuken' zit in één van de tassen. De fietsonderdelen in een andere net als die EHBO spullen. Ook de kampeerspullen zijn compleet, we hebben nieuwe matjes voor deze gelegenheid. En ik heb zelfs twee opblaasbare kussentjes gekocht omdat de gedachte om een half jaar met mijn hoofd op mijn afgetrapte bergschoenen te moeten liggen voor mij zelfs iets te gortig is. Ik wordt tenslotte ook een jaartje ouder.

Dan waren er nog de regeldingetjes: zorg- en reisverzekering, de auto die weg moest, we kregen allebei nog net de corona booster,  het huis moest goed achterlaten en mijn dacha winterklaar.

En de route? Het raamwerk is bekend. We beginnen in Buenos Aires en eindigen daar ook. Eerst fietsen we een stukje door Uruguay en vervolgens westwaarts tot aan de Andes en daarna langs en over die prachtige bergketen en via de Carretera Austral naar het zuiden. En zo door Patagonië naar het einde van de weg op Vuurland. En als we dan nog tijd over hebben fietsen we langs de Argentijnse oostkust terug maar zo nodig nemen we daar af en toe een bus om het leuk te houden. Al met al schat ik dat we zo'n 10.000 km op de fiets zitten.

Koud? Het grote voordeel is dat we in het voorjaar in Buenos Aires aankomen en dan is het daar heerlijk en niet te warm. Tegen de zuidelijke zomer zijn we in Patagonië en hoogzomer op Vuurland. Dus we rekenen op mooi weer met het windje in de rug. Maar we nemen wel warme kleren en een regen jack mee want het kan er zeker spoken.

Zelf heb ik al de nodige lange fietsreizen ondernomen maar voor Mariët is het de eerste keer dat ze op deze manier op pad gaat. Spannend om voor een half jaar afscheid te nemen van haar meiden en familie. Maar met de moderne communicatie middelen is dit gelukkig toch wel iets anders dan vroeger. Ik ben blij dat ze dit avontuur met mij aandurft en dat het haar niet alleen door haar familie maar ook door haar werkgever en collega's gegund wordt. Ook die moeten haar lange tijd missen.

We namen afscheid van familie, vrienden en collegas. De laatste dagen is het altijd een bijzondere tijd waarbij je altijd tijd te kort komt of bang bent dat je iets of iemand vergeten bent en je afvraagt of het allemaal goed zal gaan. En dan eindelijk zit je in dat vliegtuig, trekt de gordel aan en denkt okay, nu kan ik er niks meer aan veranderen, we zijn op weg.

We vertrekken maandag 3 oktober rond 7 uur 's avonds van Schiphol.

Als je het leuk vindt om af en toe virtueel achterop te springen om onze reis een beetje mee te beleven dan mag dat. Je kunt deze link openen:

en je email adres invullen op de mailinglijst. Je krijgt dan automatisch bericht wanneer ik weer iets gepost heb. Veel mensen hebben dit in het verleden al gedaan.

1. Durk van der Veen:
    2 oktober 2022
    Sinne en wille kin in protte tille
    Zin om jullie te volgen ... Durk&Grazia....
  2. Hennie:
    Veel fietsplezier. En voor Marriët:
    Je kunt het net zo goed als Klaas.
  3. Hennie:
    2 oktober 2022
    Veel fietsplezier. En voor Mariët: Je kunt het hoor, net zo goed als Klaas.
  4. Marian van Urk:
    2 oktober 2022
    Wauw, ik reis heel graag met jullie mee veilig vanuit Nijverdal! Alvast een goede vlucht en alle goeds voor onderweg. Dikke kus
  5. Saskia:
    2 oktober 2022
    Heel veel reisplezier! Mariet fietst ook vaak voorop weet ik ;-)
    Ik kijk uit naar de nieuwe avonturen en mooie foto’s
    Dikke 🤗 & liefs Saskia
  6. Silvia:
    Wat gaaf om dit samen te doen en te beleven. Veel geluk 🍀 samen 😘
  7. Lisette:
    2 oktober 2022
    Heel veel plezier saampjes!!wat gaaf! Ik ga jullie volgen! Ben benieuwd naar de mooie verhalen! Lieve groet Lisette Mocking
  8. Tineke kalis:
    2 oktober 2022
    Geweldig, hoop tijd te vinden om soms even achterop te springen. Veel plezier!
  9. Dick Jaarsma:
    Genieton
  10. Hillebrand:
    Succes en veel plezier!!
  11. Gretha Pouwer:
    2 oktober 2022
    Eerst maar een goede vlucht toegewenst naar Buenos Aires! Voor de rest van jullie avontuur stap ik graag achterop! Als het even tegenzit op de fiets, zingen jullie maar het refrein van op fietse:
    Wie döt mij wat, wie döt mij wat
    Wie döt mij wat vandage 'k
    Heb de banden vol met wind
    Nee ik heb ja niks te klagen
    Wie döt mij wat, wie döt mij wat
    Wie döt mij wat vandage
    'k zol haost zeggen, jao het mag wel zo

Een mooie enerverende reis toegewenst!
    Liefs 💋 💋
  12. Marion ( Tilburg):
    2 oktober 2022
    Wat een avontuur! Ik ga jullie volgen, leuk!
    Marion ( (Tilburg)
  13. Jan Ruisch:
    2 oktober 2022
    Ik kijk weer uit naar jullie avonturen. Veel succes en nog meer plezier Mariët en Klaas!
  14. Gertrude Messchendorp:
    2 oktober 2022
    Nu al weer zin in de mooie reisverhalen!
    Geniet en liefs van mij.
  15. S.Hovinga:
    2 oktober 2022
    Klaas en Mariët heel veel fiets plezier en we gaan jullie volgen. Groeten van Tineke en Symon.
  16. Hilda Prins:
    3 oktober 2022
    Wat leuk dat we weer mee kunnen genieten. Veel plezier, mooie momenten en bijzondere ontmoetingen toegewenst. Warme groet van Hilda
  17. Grietje:
    3 oktober 2022
    Mooie reis en veel fietsplezier🚵‍♂️🚵‍♀️
  18. Erik:
    3 oktober 2022
    Een geweldige reis gewenst!
  19. Bart Meijer:
    3 oktober 2022
    Een hele mooie reis toegewenst. We gaan jullie volgen!
  20. Thecla:
    3 oktober 2022
    Goede reis saampjes. Vandaag vertrekken. Geniet er van. Ik wens jullie mooie avonturen toe. Ik geniet op afstand mee.
  21. Mijndert moorman:
    3 oktober 2022
    Mooie fijne reis toegewenst. Hennie en Mijndert, je was ooit onze reisleider bij een reis door Marocco. Groetjes.
  22. Hettie Tichelaar:
    3 oktober 2022
    Ben heel benieuwd hoe het jullie zal vergaan. Wordt vast een indrukwekkende tocht. Veel plezier!
  23. Arthur Poelmann:
    3 oktober 2022
    Respect voor jullie reis/fiets lust! Zal jullie met belangstelling volgen!
  24. Frederik:
    4 oktober 2022
    Hele mooie fijne tijd daar Klaas en Mariët !!
    Van onze recente Elfsteden fietstocht(je) samen geniet ik nog na!
    Ik ga jullie te gekke avonturen graag weer volgen.
  25. Attie Poortman:
    4 oktober 2022
    Wij wensen jullie een fijne tijd en veel mooie ervaringen toe.
    Blijf gezond 😘
    Liefs Attie en Koos
  26. Jacques:
    8 oktober 2022
    Wat een geweldig avontuur. We gaan het allemaal mee beleven
  27. Jellie Posthumus:
    1 november 2022
    Het heeft even geduurd Klaas, maar vanaf nu reizen we mee! Veel plezier! Dikke tút!