Uruguay

7 oktober 2022 - Carmelo, Uruguay

Donderdagochtend vroeg fietsen we naar de haven vanwaar de veerboot van Colonia Express ons naar de overkant van de Rio de la Plata brengt. Aangekomen in het oude stadje Colonia eerst geld wisselen. De Uruguayaanse peso is weer heel iets anders  dan de Argentijnse. In ieder geval stabieler en er is geen parallel markt. Het betekent wel dat hier alles twee keer zo duur is.

We maken een rondje door de historische wijk. De straten zijn geplaveid met kinderhoofdjes, erg rustiek maar op onze fietsen met de keihard opgepompte banden is het behoorlijk afzien. Leuk stadje en heel rustig vergeleken met Buenos Aires.

Eindelijk fietsen. We vinden een mooie gravel weg door het Uruguayaanse veld. Wijde blik, geen verkeer, even genieten. Het is maar twee uurtjes fietsen naar onze eerste camping. We zijn de enige gasten op een grote camping die betere tijden heeft gekend. En dat is lang geleden zo te zien. De beheerster probeert met een bladblazer de zaak een beetje toonbaar te maken. En ze staat er op dat we een warme douche nemen dus er wordt een flink houtvuur opgestookt. Over een uurtje is er warm water. We besluiten om eerst een frisse duik in de Rio de la Plata te nemen. Het hele strand is voor ons.

Vrijdag zijn we vroeg wakker. Geen wonder wanneer je 's avonds om acht uur vermoeid in slaap valt. Pap koken, koffie zetten, eitjes pellen. Het ontbijt smaakt prima. Snel alles inpakken en op naar de volgende bestemming. We volgen de kustweg naar Carmelo. Moe en bezweet zijn we het stadje in gefietst. Op het centrale plein is gelukkig een cafeetje. Een grote fles Zillertal bier doet wonderen. Nog even inkopen doen en dan op naar de camping die ergens vlakbij op het strand moet zijn. De eerste echte fietsdag is een feit.