Met de trein naarHongarije

13 februari 2022 - Eger, Hongarije

Na een lekker ontbijtje in een nog heel stil Kosiçe pakte ik de trein naar Eger in Hongarije. Tip voor mensen die ooit een (rail)roadtour door Oost Europa willen maken: koop je tickets ter plekke want een Eurail pass lijkt aantrekkelijk maar ter plekke treinkaartjes kopen is super simpel en heel veel goedkoper. Je zit u uren in de trein voor een paar Euro en bent veel flexibeler.

Vandaag heb ik eindelijk weer eens langer dan 2 minuten met iemand kunnen praten. In de trein ontmoette ik een Duitse studente die met het Erasmus programma een uitwisseling had met Kosiçe. Ze had een geweldige tijd gehad met collega studenten uit veel delen van Europa en was nu op weg naar huis met een tussenstapje in Budapest. Een aanrader voor iedere student die dit toevallig leest.

Hongarije komt in eerste instantie wat armoedig over. Ik moest twee keer overstappen in dorpjes waar niet veel te beleven leek. Maar aangekomen in Eger was ik weer verrast over de prachtige oude binnensteden hier in Oost Europa. Veel panden zijn gerestaureerd en het ziet er geweldig uit. De terrasjes staan klaar maar er is weinig volk op straat.

Ik had weer een geweldig kamertje geboekt. Het lag een kilometer of vijf buiten de stad en er moest een restaurantje naast zijn. Aangekomen was er niemand maar toevallig liep er iemand langs en die zei zonder mijn naam te vragen: "Kamer 3". De kamer was verwarmd en ik ben de enige gast in het hele hotel. Ernaast is een manege. Op mijn vraag of ik ergens in de buurt nog wat kon eten kreeg ik te horen dat ik dan echt terug naar Eger moet. Het restaurantje ernaast was gesloten. Dus moet ik een kilometer of 5 lopen wil ik niet omkomen van de honger. Wat zal ik afgetraind terug komen.

1. Cosima:
    13 februari 2022
    Gelukkig heb je een vouwfiets, dan valt het eten gaan hopelijk ietsepietsje meer mee? Je gaat nu vast ook gelijk ontbijt kopen en vooruit denken voor een lunch ...
  2. Bert Otte:
    13 februari 2022
    En je hebt al een goddelijk lichaam 😂