Toeristisch hoogtepunt

4 maart 2020 - Havana, Cuba

Met de sigaar zo goed mogelijk ingepakt zodat de winnaar hem ongeschonden in handen krijgt, vertrokken we al vroeg in oostelijke richting. Zoals elke dag voorzien van een stevig ontbijt. Het ontbijt bij de casa's is over het algemeen prima en bestaat uit meestal vers brood, een of twee eieren, soms kaas en/of ham, altijd vers vruchtensap en koffie of thee. Daar kun je best een stukje op fietsen.

Zelf zorgen we altijd voor een ruim voldoende hoeveelheid water voor onderweg. Voor nood hebben we havermout om pap te koken maar langs de weg staan om de zoveel tijd vaak kleine zaakjes waar ze broodjes, pizza en refresco's verkopen. Dit laatste zijn soms mierzoete ranja achtige producten, soms heerlijke verse mango of guayabe sap. Ook kun je voor 4 €ct een klein kopje koffie kopen. Een heerlijk espressootje.

De route van de Los Baños naar Las Terrazas was lang en vooral heel zwaar. Daar waren we al voor gewaarschuwd maar meestal denk ik dan: "Ach dat valt vast wel mee, die mensen zijn niks gewend". Nou daar kwamen we achter. Onderweg nog twee kleine reparaties omdat ik mijn ketting brak in een steile klim en Mariët een remblokje kwijt raakte toen ze bijna achteruit de berg af ging. Dat kost wat tijd maar omdat het laatste stuk gelukkig meer dalen was, fietsten we nog net voor donker Las Terrazas binnen. We waren bekaf, dat wel.

Overigens een totaal ander dorp dan we verwacht hadden. Uit onze gids hadden we begrepen dat het een zeer toeristisch gebeuren was. Die toeristen zijn er ook wel, namelijk in het grote luxe hotel, maar wat ze hier komen doen? Geen idee. Wij hadden vandaag een rustdag genomen en zijn een berg opgelopen naar een monument ter ere van Che Guevara en zijn strijders. Een flinke klim maar niet echt een toeristisch hoogtepunt. Daarna daalden we af naar de groots aangekondigde waterval. We arriveerden tegelijk met een bus toeristen. Die zullen zich ook behoorlijk bekocht hebben gevoeld wanneer het hoogtepunt van hun excursie bestaat uit een paar poelen waar wat water in sijpelt. Ook op waterrijke dagen kan het niet veel voorstellen want het hoogteverschil is minimaal.

Het is woensdag ondertussen. We zijn op de terugweg naar Varadero en vanmiddag arriveerden we na 80 km in Havana. Een hele overgang van het prachtige berglandschap naar de drukte van de stad. Op zich een prachtige oude stad maar als je wat beter kijkt zie je dat alles wel een kwastje verf kan gebruiken. En ook wel meer dan dat. Diverse gebouwen staan op instorten of zijn dat stadium al gepasseerd.

We kopen nog een laatste keer een WiFi kaartje bij Etecsa. We hebben geluk, er staan maar enkele mensen te wachten. Je wacht op de stoep, vraagt "Quien es la ultima" (wie is de laatste) en dan begint het lange wachten. Wat dat betreft is Cuba net het oude Rusland van 30 jaar geleden. Als er ergens een rij staat is er wat te halen.

Ik ben benieuwd wat de oude stad ons verder brengt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Frederik:
    4 maart 2020
    Hoi Klaas en Mariet .... kleine tip dan: neem een kijkje in het oude hotel Ambos Mundos en misschien mag je dan even kamer 511 bekijken waar Ernest Hemingway vaak logeerde en schreef :-).
  2. Hilda Prins:
    5 maart 2020
    Hoi Klaas en Mariet dank voor jullie belevenissen ik heb er weer van genoten. Nog een paar mooie dagen daar toegewenst en een goede thuisreis.