Terug in Santiago

5 maart 2019 - Santiago, Chili

Met de fietsen mee met de bus  ging het goed. Maar het scheelde niet veel. Het was weer heerlijk op zijn zuidamerikaans geregeld. Bij de reservering was behalve de lokettiste voor de zekerheid de chef er bij gehaald om zekerheid te krijgen rond het vervoer van de fietsen. Bij vertrek werden we bijgestaan door de perronchef en die had onze fietsen en bagage in de bus gedirigeerd. We hadden om onszelf een plezier te doen 'salon cama' (bed) geboekt. Toen de chauffeur ons ticket controleerde bleken we naar de verkeerde bus te zijn gestuurd. Alleen onze juiste bus had geen plek voor de fietsen. Uiteindelijk gingen onze fietsen in de ene bus en wij in de andere, een prima oplossing. Ze kwamen met tien minuten verschil aan in Santiago waar we herenigd werden.

Het is altijd wennen zo'n grote stad. We hebben weinig tijd en wilden toch wel wat zien.

IMG-20190303-WA0005

Daarom fietsen we naar diverse plekken en dat gaat prima want op zondag is een deel van de straten gesloten voor auto verkeer.

IMG-20190303-WA0009

En s'avonds waren we uitgenodigd bij Ricardo en Columba, een leuk stel die we in Castro waren tegen gekomen. Ze wonen in een prachtige flat in hartje Santiago. Een fantastisch leuke ontmoeting, een mooi inkijkje in het Chileense leven.

Vandaag de dag voor vertrek. Lopen door de stad. Een bezoek aan het cultureel centrum onder het presidentieel paleis: La Moneda. Daar kon ik voor het eerst gebruik maken van mijn status als 60-jarige al wilde de dame van de tickets me in eerste instantie niet geloven. Senioren mogen gratis naar binnen. Nadat ik mijn paspoort liet zien om mijn status te bewijzen mocht ook Mariët gratis mee als mijn begeleider. Ja......

Tot slot brachten we nog een bezoek aan 'La Piojera', ofwel het Luizenhol.

IMG_20190304_154336

Een geweldige kroeg waar ik 14 jaar geleden werd toegezongen op mijn 46ste verjaardag. Het was er nog steeds reuze gezellig al herkenden de accordeonisten van destijds me niet meer. Favoriete drankje is er nog steeds de terremotto (vertaald als aardbeving, een kleurrijke mix met een klodder softijs waar meer alcohol in zit dan je voor mogelijk houdt) maar wij hielden het deze keer bij een paar biertjes.

IMG-20190304-WA0005

Een beetje nostalgie. Op de terugweg liepen we nog langs de oude hotelletjes, Hotel Londres en Hotel Paris. Ik logeerde hier zo'n 20 jaar geleden af en toe met mijn reisgroep van Ashraf en Koning Aap. De oudjes stonden er nog in hun neo-klassieke volle vroeg twintigste eeuwse glorie, er leek weinig veranderd. Dat beaamde ook de receptioniste in Londres met een meewarig lachje.

IMG_20190304_170843

Aan alles komt een eind en met deze reis is dat niet anders. Morgen fietsen we de laatste 19 kilometer naar de luchthaven. Maar we komen hier vast nog wel een keer terug. Chili is een fantastisch land om rond te reizen, de Carretera Austral lokt.

1. Nel Meij -de Wit.:
    5 maart 2019
    Klaas en Mariet en voorspoedige thuisreis.
    Jullie zullen de warmte missen en ik jullie verhalen. Kus, kus !
  2. Sieta:
    5 maart 2019
    Ik heb weer genoten van jullie reis verslag. Goede reis terug. Groeten vanuit St. Anne.
  3. Wilko:
    5 maart 2019
    Succes met de laatste etappe en een goede terugvlucht. Gelukkig heb jij als oude man een prima begeleidster mee. Tot snel!
    ;-)
  4. Jeroen:
    5 maart 2019
    Troostend ook dat je op hoge leeftijd onder begeleiding nog de hele wereld kunt bereizen :-) Wanneer gaan jullie weer? :-) Goeie reis nog even.. en sterkte met de landing!
  5. Marian van Urk:
    5 maart 2019
    Fijn om met jullie wat mee te genieten, jammer dat dit het eind verhaal is. Een hele goede terug reis en nog lang nagenieten. Dikke smokkel.
  6. Hilda Prins:
    5 maart 2019
    Dank voor het kunnen meegenieten. Goede thuisreis toegewenst.
  7. Janna:
    5 maart 2019
    Mariet je begeleidster! 😂 Te grappig. Goede reis!
  8. Sijtze Duiker:
    Sijtze,
    Ik heb alles gevolgd en zo een goede indruk gekregen van het leven daar, bedankt voor je verhalen e n een goede reis terug.
  9. Thecla:
    6 maart 2019
    Ha, wat grappig dat ze je leeftijd niet geloofde en dat Mariet nu tot je begeleidster verworden is. Dank voor alle leuke, spannende en grappige verhalen. Goede terugreis.
  10. S.Hovinga:
    6 maart 2019
    Heel mooi al die verhalen en de rest ,Goede reis terug en op naar een volgende keer, Jullie zien heel wat van de wereld Gr Symon en Tineke