Terug naar Groningen

3 maart 2022 - Hegyeshalom, Hongarije

En zo zit de tijd er weer op een ga ik terug naar huis. Natuurlijk heb ik het nieuws redelijk gevolgd maar nu wordt ik plotseling wel heel erg duidelijk geconfronteerd met de Oekraïne crisis. Ik zit in een bomvolle trein richting München. Naast me zitten twee jonge meiden van een jaar of 20. Ze komen uit Odessa en hebben vier dagen bang in de schuilkelder gezeten. Nu zijn ze op de vlucht en hebben gelukkig familie in Kopenhagen. De ene haar vriendje en haar vader mochten niet mee. Alle volwassen mannen tot 60 jaar moeten vechten voor het land. De meiden appen druk met het thuisfront over hoe de situatie zich ontwikkeld.

Verder veel Afrikanen, enkele Aziaten en een enkele European, waaronder ik. Ja een bont gezelschap zou je kunnen zeggen als de situatie niet zo schrijnend was.

Gelukkig hebben ze zo te zien allemaal te eten en te drinken. In Budapest was een speciale hal in het station waar ze terecht konden voor eten en drinken. Vrijwilligers van Caritas waren druk in de weer. Ondanks andere berichten in het nieuws leek me dat iedereen goed en zonder voorbehoud behandeld werd. De spoorwegen hebben gratis treinkaartjes beschikbaar gesteld en daarmee kunnen ze door een groot deel van Europa reizen. En dan te bedenken dat de stroom nog maar net op gang komt. Wat gaan al die andere miljoenen mensen doen?

Ja dan vallen de laatste dagen in Budapest een beetje weg. Budapest is een fantastisch mooie stad. Ik logeerde op het eiland Margot Sziget, middenin de Donau. Dit is het eiland waar jaarlijks het beroemde festival Sziget gehouden wordt. En natuurlijk is Budapest beroemd vanwege de prachtige art nouveau badhuizen.

Ik had een kaartje voor het Turkse bad en dat bleek alleen voor mannen te zijn. Iedereen kreeg een soort schortje voor met verder niks er onder. Geen gezicht natuurlijk maar hier is dat blijkbaar heel gewoon want ik zag er verder niemand om lachen. Helaas voor jullie, ik mocht er geen foto's nemen.

Vannacht reis ik de hele nacht door. Morgen rond koffietijd ben ik weer in Groningen als er zich geen onvoorziene omstandigheden voordoen. Iedereen bedankt voor het 'beetje meereizen' en tot kijk.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hilda Prins:
    3 maart 2022
    Klaas dank je voor de mooie verslagen en een goede laatste etappe en fijne thuiskomst toegewenst.
  2. Leonie:
    3 maart 2022
    Jij bedankt! Het was weer fijn te lezen, welkom thuis, Leonie
  3. Bert Otte:
    Dankjewel voor het meereizen Klaas
  4. Inge Scheper:
    3 maart 2022
    Dank Klaas voor t meereizen. En welkom thuis.
  5. Gretha Pouwer:
    Goede terugreis!
  6. Frederik:
    Bedankt Klaas voor je verhalen en mogen meegenieten 👍
  7. Stella:
    3 maart 2022
    Wat een wereldreis, toen je vertrok zaten we nog in een wereldwijde pandemie en nu je terugkomt is de oorlog begonnen. Dat zegt niks over je duur van je reis, maar alles over het hectische tijdperk waarin we nu leven. Welkom veilig thuis!
  8. Janita Lammertse:
    3 maart 2022
    Goede reis naar huis Klaas.
    Groetjes Janita
  9. Cosima:
    3 maart 2022
    ook van mij: goede reis naar huis!
  10. Jannie:
    Fijne verhalen!
    Bijzondere tijd waarin je gereisd hebt. Hele goeie reis naar huis!
  11. Gertrude Messchendorp:
    4 maart 2022
    Jeetje, het zit er alweer op.
    Fijne laatste kilometers en wel thuis.
    Hoe laat drink jij koffie?
  12. Pieter:
    4 maart 2022
    Dank Klaas. Ik heb genoten.
  13. Fokje:
    4 maart 2022
    Wel thuis Klaas en alvast heerlijk weerzien met Mariet , en bizar deze tijd van oorlog, zo onwerkelijk en zo beangstigend
    Tot ziens en Leafs 😘
  14. Sijtze Duiker:
    5 maart 2022
    Ook ik heb de hele reis van je verhalen genoten,
    Groetjes Sijtze.
  15. Thecla:
    7 maart 2022
    Dank voor je mooi verhalen Klaas. Zo ben ik er ook voor mijn gevoel weer eens uit geweest. Het leek een lange reis waarin Corona opeens opgelost is en er opeens een nieuw probleem is om bang voor te zijn. Je bent in ieder geval op een gedenkwaardig moment gereisd. Welkom terug.