Terug naar Groningen

8 maart 2020 - Varadero, Cuba

De Corona berichten die wij hier mondjesmaat binnen krijgen klinken steeds meer verontrustend. Maar we hebben nog niets van TUI gehoord dus gaan er vanuit dat ze nog gewoon vliegen. Cuba is er trots op dat ze nog geen Corona hebben.

We kwamen terug langs Matanzas, het rondje is compleet.  We fietsten kilometers langs goudgele stranden. Vervelend akkefietje was dat we onze fietsen iets te ver weg hadden geparkeerd toen we een frisse duik wilden nemen. Bij terugkomst was onze vieze zweterige fietskleding verdwenen dus er zijn vast een paar blije Cubanen die binnenkort kleurrijk uitgedost op de fiets zitten. Ik hoop wel dat ze het even wassen. Het was natuurlijk heerlijk om even lekker te verkoelen in de stralend blauwe Caraïbische Zee. Wat een genot.

In Matanzas vonden we een heerlijke B&B. Toch weer bijzonder in een stad waar maar weinig toeristen zich begeven. We wilden wel eens wat anders eten dan het gebruikelijke rijst met bonen en besloten de Chinees te proberen. Een Chinees in Cuba. Het was geen succes, eigenlijk gewoon smerig. Gelukkig vonden we nog een 'cremeria', een ijswinkel waar we een heerlijk toetje vonden. Op de kaart stonden wel 8 smaken ijs. De praktijk was dat ze vanille en coco hadden maar dat was al heel wat. Als je hier een menu kaart krijgt moet je meestal eerst vragen wat ze wel hebben, dat maakt het kiezen een stuk eenvoudiger.

Na een laatste rit langs de kust en deels langs de snelweg kwamen we gistermiddag aan in Varadero. We hoopten op .een lekkere duik in zee en nog wat zon maar het kou front is blijven hangen, het is zwaar bewolkt en het waait hard. We zitten in een Tshirtje in het WiFi parkje te overwinteren.

De tassen zijn gepakt. Na de lunch fietsen we naar de luchthaven zo'n 25 km hier vandaan. Vandaar vliegen we via Cancun (Mexico) naar Schiphol en zijn we morgen avond weer thuis.