De sigaar

3 maart 2020 - San Diego de los Baños, Cuba

Als je niet weet hoe een sigaar wordt gemaakt ben je niet op Cuba geweest. Cuba is niet voor niks wereldberoemd vanwege zijn excellente sigaren.

Vroeger toen de eerste westerse kolonisten de Indianen ontmoetten stonden ze verbaasd dat deze mensen aan pijpjes lurkten en er overal rook uit hun hoofd kwam. Maar al gauw werd de gewoonte overgenomen vooral ook omdat er allerlei verhalen de ronde deden over de medicinale werking, de gezonde gewoonte die roken zou zijn. Het medicijn voor allerlei kwalen.

Door de buurman van ons gasthuis werden we uitgenodigd om de fabricage van sigaren bij te wonen. Zijn vader, 77 jaar, maakt nog elke dag 80 tot 100 sigaren. Overal hangen foto's van blije klanten met een dikke Cubaanse sigaar. Zelfs paus Franciscus heeft zijn fabriekje bezocht. En nu wij dus.

De trotse vakman vertelde over de superieure kwaliteit van Cubaanse tabak en speciaal die van deze streek Pinar del Rio. De bladeren worden geoogst en gedroogd en daarna twee jaar lang gefermenteerd alvorens ze met de hand tot sigaar worden gedraaid. Uiteraard konden we op het eind sigaren kopen maar omdat wij niet roken en ook niemand kennen die sigaren rookt, hebben we maar ééntje gekocht. Dus als iemand die dit leest helemaal wild wordt van de gedachte om ooit een pure handgemaakte Cubaanse sigaar te roken, laat het me dan weten. Wie het eerst reageert heeft de hoofdprijs.

We zijn bezig aan een prachtige route (bedankt Pieter) door het tabaksland. Mensen zijn tabak aan het oogsten en her en der staan droogschuren waar de tabak tot in de nok hangt. De werkers wonen in kleurrijke zeer eenvoudige huisjes. We vragen ons af met hoeveel ze in zo'n huisje wonen, huisjes soms kleiner dan mijn dacha. En overal staan schommelstoelen voor het huisje. Ook wij zitten met grote regelmaat op een schommelstoel. In Cuba is het schommelen tot kunst verheven blijkbaar.

Een van de leukste dingen van het fietsen is dat je vaak in bijzondere situaties terecht komt of bijzondere ontmoetingen hebt. Vanmiddag kwamen we iemand tegen die Groningen en Friesland kende. De Martinitoren, de Elfstedentocht, het vrouwtje van Stavoren, het kwam allemaal voorbij. We werden op sleeptouw genomen door San Diego de los Baños en weten nu alles van de geschiedenis van dit dorp. Hij is leraar aan de middelbare school hier in Baños een geeft les aan de universiteit van Pinar del Rio. Verder heeft hij een bibliotheek. Helaas zit het gebouw vol termieten en ook de boeken zijn doelwit van deze vreetgrage beestjes. Maar hij geeft ze eerst de oude boeken te eten, dan blijven de nieuwe langer . En hij doet alles op de fiets met soms tientallen kilometers tussen zijn diverse werkplekken. Bijzondere man. Maar het zou geen Cubaan zijn om op het eind om een donatie te vragen. Hij was erg blij met mijn reserve mobiele telefoon die ik wel kwijt kon. Thuis ligt die toch maar in de kast.

Het fietsen gaat wat beter de laatste dagen. Dat heeft zeker ook te maken met de aangename temperatuur hier. Dat scheelt gauw 10°C. Gelukkig smaakt het ijskoude biertje waar we onszelf elke dag na de rit op trakteren er niet minder om.

1. Wilko:
    3 maart 2020
    Ik reageer als eerste, maar hoef geen sigaar als prijs. Wat voor een woordgrapje kan je nu maken met "de sigaar zijn"???
    Mooi verhaal weer Klaas.
  2. Bert Otte:
    3 maart 2020
    Mooi verhaal Klaas. Wij zijn daar in de buurt geweest. En ook de plantages bezocht. En toen, ja, toen toch wel geproefd.
  3. Annet:
    3 maart 2020
    Jee Klaas en Mariet wat weer een mooi verhaal .Veel fiets plezier nog...
  4. Jacinta:
    3 maart 2020
    Het is weer een mooie belevenis met veel fietsplezier. Misschien samen die ene sigaar oproken....voor de sfeer, het gevoel, en de smaak.
    Nog vele mooie kilometers!
  5. Pieter Iedema:
    3 maart 2020
    https://fietsreizenlilianenpieter.com/2014/12/15/cuba-voor-beginners/ Leuk om te lezen. Zulke goede herinneringen aan fietsen in Cuba. Misschien leuk ons blog over Cuba te lezen groet
  6. Lisette:
    3 maart 2020
    Jullie maken weer een mooie reis zo te lezen! Geweldig! Genietse daar op de fiets en de schommelstoel met de geur van sigaren om je heen. Lieve groet voor Mariët
  7. Frederik:
    3 maart 2020
    Mooi en sfeervol weer beschreven Klaas. Blijf genieten daar samen :-)!
  8. Janna:
    4 maart 2020
    Klinkt goed! Ik wil van de zomer ook gaan fietsen & sigaren roken 😊
    (1 tje) op/in Cuba met n vriendin. Hoor graag tips!
    Genietse nog, dan geniet ik mee van de voorpret.