Ruta 40

15 november 2022 - Chos Malal, Argentinië

De enormheid van Argentinië wordt je heel erg duidelijk op de fiets. We reden de Ruta 40 op bij km bordje 3278, na een dikke week fietsen telt het af naar  2620 en dan besef je dat het nog een flink eind is. Je bent dan op de helft van de Ruta, de hele weg is 5200 km lang. Argentinië is 70 keer zo groot als Nederland, van Noord naar Zuid is het ca 5000 km lang, maar het heeft slechts iets van 42 miljoen inwoners. Daarvan woont meer dan een derde in en rond Buenos Aires, een groot deel in andere grote en kleinere steden en wat er over blijft is verspreid over dat hele grote land. Er is hier nog veel ruimte. Okay, het kan nog erger. Australië is 3 keer zo groot als Argentinië en heeft slechts ruim 20 miljoen inwoners. Misschien leuk voor een volgende fietsreis maar dan moet ik waarschijnlijk alleen.

IMG_1491

Zondag en maandag waren pittige fietsdagen. De weg gaat wat meer op en neer, we fietsen nu echt door de Andes. Vulkanen met witte toppen blijven ons vergezellen. Als de ene uit zicht raakt neemt de volgende het over. Prachtig om je voor te stellen hoe dit enorme natuurgeweld, het schuiven der continenten en het uit de krochten van de Aarde opborrelende lava, dit landschap vorm heeft gegeven. En daarna de erosie door wind en water die de overblijvende bergen hun vaak grillige vormen heeft gegeven. Dit gebied ligt vol met miljoenen jaren oude fossielen en er worden hier nog altijd veel restanten van dinosaurussen gevonden.

IMG_20221113_160800IMG_1487IMG_20221114_091256

Het is steeds weer de harde wind die ons parten speelt. Gisteren moesten we zelfs bergaf blijven trappen om vooruit te komen. We hebben vannacht voor het eerst weer in onze tent geslapen na de hagelbui van afgelopen week. De rits van onze enige ingang had het ook nog begeven maar met behulp van YouTube kon ik hem repareren. Ik hoop dat hij het houdt. We kamperen op een Warmshowers adresje, een app voor fietsreizigers die elkaar onderdak verschaffen. Heel leuk om af en toe gebruik van te maken. Ook op dit adres werden we bijzonder hartelijk ontvangen en we hebben vandaag een rustdag genomen. Even de spieren weer wat rust geven kan geen kwaad. Ook de fietsen kunnen wat aandacht gebruiken. Elke ochtend kijk ik naar mijn banden maar we hebben sinds Mendoza geen lekke banden meer en daar ben ik niet rouwig om. We hebben er 2500 kilometer op zitten, de lucht is blauw. Het gaat lekker.

IMG_20221114_092911

1. Mijndert moorman:
    15 november 2022
    Met plezier gelezen. Denk wel dat het zwaar is. Veilige reis toegewenst. Grote groet.
  2. Marion:
    15 november 2022
    Zo mooi; hoe je schrijft, het land, de foto's, dat jullie dit samen kunnen beleven. Ik reis vanaf het begin lekker mee, en kijk telkens weer uit naar een nieuw verhaal. Wat is de wereld toch prachtig.
  3. Durk van der Veen:
    15 november 2022
    99% kans dat wij volgen of zelf jullie achter nakomen...nog voor de kerst gaan we over vliegen...naar het begin waar we zijn afgestapt...
  4. Klaas Hoogland:
    16 november 2022
    Dat is leuk. Als ik het ruwweg kan inschatten dan is de kans groot dat wij ergens bij Cohayque zitten rond die tijd. Gaan we een biertje drinken met kerst🙂
  5. Harrie:
    15 november 2022
    Prachtige foto's en schitterende luchten! Hou vol!
  6. Pieter Iedema:
    15 november 2022
    Mooi mooi en veel respect.
  7. Sieta:
    15 november 2022
    Skitterend hoe as’t dou dut beskrîfst. Germ en ik fine de foto’s ok heel mooi.
  8. Frederik:
    15 november 2022
    Interessante introductie en prachtige beschrijving van wat jullie onderweg zien en beleven 👌 ..... indrukwekkend ook 👊.
    En nog 2620 km zuidwaarts te gaan begrijp ik ?! 🚴‍♂️🚴‍♀️😅
  9. Cosima:
    16 november 2022
    Prachtige luchten en mooie besneeuwde bergen in de achtergrond! Bikkels! Ik ontdekte net pas dat er op deze site een kaart te zien is, waarin ik de route kan volgen. Prachtig! Hoe werkt dit? Geef jij GPS data door?
  10. Klaas Hoogland:
    16 november 2022
    Die route gaat automatisch als ik de WiFi aan heb of ik kan hem zelf invullen. Mooi boogje hè?
  11. Marianne:
    16 november 2022
    Prachtig landschap en hele mooie luchten.
  12. Cosima:
    16 november 2022
    Ja, erg leuk om jullie te kunnen volgen via dit blog! Mooi met de kaart erbij! Dank je.