Puerto Montt

24 februari 2023 - Puerto Montt, Chili

Allereerst iedereen heel erg hartelijk bedankt voor de felicitaties, digitale knuffels en zoenen of zo.  Ik zie alweer uit naar mijn volgende verjaardag, dan komt mijn eerste pensioen🙂

In Punta Arenas belandden we weer op dezelfde camping. De fietsen worden ontdaan van een laag modder, de ketting piept er over. In de stad komen we Mel tegen, een Engelse fietser die we al kennen, samen met twee Deense meiden, een Canadees en Vlaamse Stijn. Al met al heel gezellig. Jammer dat zij naar het zuiden vertrekken, maar soms kom je elkaar op de gekste plekken weer tegen. Deze ervaring hadden we nog op weg terug uit Torres del Paine. We kwamen een Amerikaans stel op een tanden tegen, maakten een praatje en Mariët herkende ze van vier jaar geleden toen we hun tegen zijn gekomen op de noordelijke Carretera Austral. De fietsers wereld is blijkbaar toch best klein.

We hebben het verre zuiden verlaten met een grote sprong naar Puerto Montt. Dat was nog een sprong met hindernissen omdat we gisteren bij het inchecken werden geweigerd. Dan sta je daar met twee grote pakken ruimbagage en twee ingepakte fietsen een uur in de rij en kunnen ze je reservering niet vinden terwijl ik alles op papier had en betaald. Het helpcenter hielp ook niet echt en het vliegtuig vertrok zonder ons. Gelukkig vloog een andere maatschappij twee uur later en ze hadden nog plek dus nieuwe tickets gekocht en een paar uur later waren we in Puerto Montt. Nu nog hopen dat ik mijn geld terug krijg. Al met al weer een goede reden om zo weinig mogelijk te willen vliegen.

Ondertussen was het laat geworden dus in het aardedonker fietsten we naar ons AirBnB adres. Althans dat dachten we. Er bleken echter vier straten met dezelfde naam te zijn en uiteraard stonden we in de verkeerde. Tegen middernacht waren we uiteindelijk ter plekke. Ze waren blij ons te zien. Toen ze erachter kwamen dat ik ook nog jarig was werd er gelijk bier aangerukt, er was nog lekker eten en vervolgens mocht ik de kaarsjes uitblazen. Het werd dus een latertje vannacht.

IMG_20230223_003648IMG_20230223_003701Vandaag lekker rondwandelen in de stad hier. Puerto Montt is zich druk aan het moderniseren helaas maar iets van het oude is nog wel te herkennen. De stad moest het altijd hebben van de haven, kolen en later de zalm handel (kweekzalm) maar tegenwoordig komt er steeds meer geld uit het toerisme. IMG_20230223_183546IMG_20230223_173856IMG_20230223_173356

We proberen een beetje te bedenken hoe we verder gaan maar het meest waarschijnlijke is dat we de Carretera Austral weer oppakken en dan naar Chile Chico fietsen om vandaar met de bus terug richting Buenos Aires te gaan.

IMG_2321

Eerst gaan we vanavond nog even gezellig de oude stad in voor een hapje en een drankje. Morgen boodschappen regelen omdat er straks een week ongeveer niks te koop is. Daarna op pad, eerst nog asfalt maar er staat ons nog heel wat ripio te wachten.

IMG_2327

1. Marjolein:
    24 februari 2023
    (Nog) van harte gefeliciteerd Klaas!
    Erik en ik zitten nu in Nieuw Zeeland, in Manapouri, we drinken er een op je /jullie gezondheid 🍻
  2. Tineke Kalis:
    Van harte gefeliciteerd! Op naar het pensioen! 💛🧡👊💪
  3. Kees en Gea:
    Hey trotters
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    We wensen jullie nog heel veel mooie ontmoetingen en ervaringen toe
    Henig an
    Groetjes Kees en Gea
  4. Mischa:
    24 februari 2023
    Nog gefeliciteerd! Bijzondere verjaardagen onthoud je het langst... Fantastisch om 's avonds laat op je adresje nog zo ontvangen te worden en de verjaring aandacht te schenken. Wat een prachtige sfeerbeelden van het plaatsje. Veel plezier met de fietstochten die nog voor de boeg staan!
  5. Leon:
    24 februari 2023
    Proficiat Klaas! Ik kan je vertellen dat het pensioen geen pijn doet… Heerlijk!
  6. Paul:
    24 februari 2023
    Als ik de prachtige ongerepte foto's bij je vorige verhaal zie, word ik toch weer wat vrolijker over de toekomst van de wereld. Gelukkig is er nog een hoop mooie natuur. En jullie maken het mee! Super.
  7. Harrie:
    2 maart 2023
    Gefeliciteerd Klaas. Wat een mooi verjaarscadeau heb je jezelf gegeven met deze reis!