Plannen gewijzigd

23 januari 2023 - San Gregorio, Chili

Eigenlijk waren we op weg gegaan naar de Torres del Paine maar onderweg kwam ik op het lumineuze idee om door te fietsen naar Rio Gallegos. Deze winderige stad is de hoofdstad van de provincie Santa Cruz. Deze provincie is ongeveer 6 keer zo groot als Nederland en telt zo'n 360.000 inwoners waarvan een kwart in Rio Gallegos woont. Dat zijn dus bijna 1½ inwoner per km². Lekker rustig dus.

De wijziging betekende dat we een flink stuk over de pampa moesten fietsen en terwijl de wind eigenlijk steeds westelijk was draaide die nu naar oostelijke richting. Dat troffen we dus niet. Buffelen over de saaie pampa's met als enige vermaak de verbaasde guanaco's die wanneer een auto passeert zo ongeveer aan de weg blijven staan maar wanneer ze een fietser spotten niet weten hoe snel ze zich uit de voeten moeten maken. Heel bijzonder.

IMG_20230121_151806IMG_2057Moe van het tegen de wind in fietsen vonden we bij een brug over de rivier een camping. Een grote fles koud bier bracht dat we weer een beetje bijkwamen. Snel de tent opzetten en een warme douche. Alleen die was er niet, dat verwacht je net niet op een camping hier. Gelukkig bracht een duik in de rivier uitkomst en de daaropvolgende prachtige zonsondergang maakte de zaak compleet.IMG_2028

We hadden onszelf dit weekend verwend met een appartementje in Rio Gallegos. Ter plekke vonden we al snel de straat waar het zich moest bevinden maar het nummer bleek niet te bestaan. Mensen uit de straat hielpen met zoeken, iemand haalde de plattegrond erbij en we vonden een pand met het juiste nummer maar een verbaasde meneer die opendeed had geloof ik nog nooit van Booking.com gehoord. Laat staan dat hij een appartement verhuurde. Op mailen en bellen kwam geen respons, kortom ik was blijkbaar gefopt. Het goede nieuws was dat een vriendelijke mevrouw in een auto stopte en direct riep dat we wel in haar tuin konden kamperen. Magdalena is een schat van een vrouw, we mochten haar huis gebruiken alsof we er woonden ook al was ze zelf veel afwezig. Geen probleem. Ja we hadden het weer eens goed getroffen.

En Booking.com reageerde snel, ze hadden de betaling geblokkeerd en gaan de zaak onderzoeken met excuses voor het ongemak.

Gisteren, zondag, hadden we een rustdag. We bezochten Punta Loyolla, een vuurtoren waar de baai vanaf Rio Gallegos de Atlantische Oceaan instroomt. Zeventig kilometer fietsen v.v. en het meeste tegen de wind omdat die net 180⁰ draaide op het moment dat wij wind mee dachten te krijgen. Op de route zowel als rond de vuurtoren was het koud en desolaat. Geen idee wat we daar zochten.

IMG_20230122_165409

IMG_2046

IMG_20230123_090857We hadden nog het idee om Cabo Virgenes te bezoeken. De pinguïn kolonie met 100.000 pinguins die daar moet zijn lokt wel maar het betekent 100 km heen en 100 km terug stuiteren over een hele slechte ripio weg over de bruine ruige pampa. Het is hier kaal, de wind blijft gieren en af en toe spettert er wat regen uit de lucht. Gelukkig word je dan weer eens verrast. Een oude bus staat tussen wrakken en afval. Binnen verkopen ze lekkere biefstukken afgetopt met twee gebakken eieren. Het ware genieten.IMG_2059

IMG_2060

IMG_20230123_145245

Windy, onze wind app voorspelde voor maandag een stevige noordenwind. Daar wilden we gebruik van maken en vanochtend vlogen we met 30 km/uur over de pampa's. Op naar Vuurland moet je door een stukje Chili en het was druk bij de grensposten. Maar vanmiddag kwamen we aan in San Gregorio, een gat van niks maar een goede uitvalsbasis voor de veerboot die ons morgen naar Vuurland brengt. We vonden een logement om even te ontkomen aan de gierende wind. Een nacht stevig slapen.

IMG_20230123_151716

1. Harrie:
    24 januari 2023
    Pracht verhaal weer! Jullie kunnen de Falklandeilanden bijna zien liggen. Nu jullie er toch in de buurt zijn: Nog plannen voor een paar daagjes uitwaaien? (Zoiets als naar Schier gaan)
  2. Klaas Hoogland:
    24 januari 2023
    Ja Schier lijkt me ook wel weer wat. Maar eerst dit🙂
  3. Frederik:
    24 januari 2023
    Wilde lama's, pampa's, veel wind .... maar Vuurland hebben jullie nu bereikt. Stoer al dat afzien en heerlijk om zo mee te kunnen lezen en leven!!
  4. Annet:
    24 januari 2023
    Wat weer een geweldig verhaal Klaas en Mariet .Fijn die dikke biefstuk om jullie afgetrainde lichamen een beetje te ' spekken '
    Benieuwd naar de foto's van Vuurland .
    Liefs Annet
  5. Grazia:
    24 januari 2023
    Bikkels zijn jullie! We doen het niet na. Ik wens jullie veel moois op Vuurland.
  6. Anne:
    24 januari 2023
    Hoi Klaas! Leuk om je verhalen zo te lezen. Moet fantastisch zijn daar! Wij zijn ook in patagonie op reis momenteel en steken binnenkort de grens over van Argentinie naar Chili. Hoe was jullie ervaring daarmee? Zijn ze streng met de Covid vaccinatie controle? We hebben onze bewijzen al eventjes in de tas zitten en ze zijn gekreukt, dus de QR code is niet heel netjes meer.. raad je aan om ze opnieuw te printen ergens? Of controleren ze alleen je naam etc? Alvast bedankt en een mooie reis!
  7. Klaas Hoogland:
    6 februari 2023
    Hoi Anne
    Goeie reis. Bij ons hebben ze nergens naar gevraagd of gekeken. Volgens mij is alle controle opgeheven .
  8. Klaas Hoogland:
    25 januari 2023
    Hoi Anne
    Leuk dat je ook hier rond trekt. Met auto of ook op de fiets? De grens van Argentinië naar Chili is heel verschillend. Soms ben je een uur bezig, elders 5 minuten. Je mag geen zaken als groenten, vlees en melk of daarvan afgeleide produkten de grens over brengen. Op de fiets doen ze meestal niet zo moeilijk hoewel ze altijd kunnen vragen je tas te openen en als ze dan iets vinden moet je het weggooien en op zijn ergst krijg je een boete. Soms moet je een briefje naar waarheid invullen. Ik zou daar niet mee sjoemelen.
    Naar vaccinatie bewijzen e.d. is ons nooit gevraagd. Alleen paspoort. En auto papieren als je met de auto bent.
    Hele fijne reis nog. Komen we jullie nog ergens tegen? 🙂
  9. Niek en Ilsabeth:
    28 januari 2023
    Wat een kilometer vreters jullie!! Blijft niks van jullie over zo te zien op de foto’s, haha!!
    En Vuurland bereikt, wat een mega afstand!!
    Veel plezier en de groetjes van ons. XX
  10. Henk Hoogland:
    29 januari 2023
    Ik heb alles weer gelezen, ik ben weer bij. Bedankt voor het mooie reisverslag.