Naar de oostkust

19 maart 2023 - Puerto Madryn, Argentinië

De inwoners van Chile Chico zeggen zelf dat het anders is waar zij wonen. Eigenlijk meer Argentijns. Wanneer je het sterk gegroeide dorp uit fietst dan fiets je letterlijk de Andes uit. Achter je zie je de bergen verdwijnen. Voor je liggen de pampa's, de eindeloos uitgestrekte velden met vaak dor gras, lage struiken en soms wat verwaaide bosjes of boompjes. Meestal zijn het grote estancias maar bebouwing zie je amper. De estancias zijn duizenden of zelfs tienduizenden hectares groot. Langs de weg de eindeloze hekken om te voorkomen dat het vee de weg op kan. Dit schijnt een gehandhaafde wet te zijn, de boeren zijn verplicht voor een deugdelijke afrastering te zorgen. De in het wild levende guanaco's worden er het slachtoffer van wanneer hun sprong er overheen niet goed uitpakt.

IMG_2469

We fietsen langs het Lago Buenos Aires. Een van de grote zoetwater meren. Eerder deze reis fietsen we langs de Chileense kant van het meer. Daar heet het overigens Lago General Carrera. Argentijnen en Chilenen kunnen het over weinig eens worden.

De weg naar Perito Moreno is niet echt aansprekend en hobbelt op en neer. We besluiten iets eerder te stoppen en vinden Los Teros, een estancia waar een tandarts, Gustavo, blijkt te wonen die eigenlijk veel liever boer is. Hij en zijn vrouw Lorena zijn er voornamelijk in het weekend, doordeweeks werken ze allebei in het hospitaal in Perito Moreno. Gustavo is op zoek naar zijn varken van 400 kg maar vindt ondertussen een verdwaald kalf. Wij vinden het varken die tevoorschijn komt tussen de struiken.

IMG_20230312_131146IMG_20230312_123358

Een tiental honden van diverse komaf begroeten ons vrolijk en de kippen kakelen er op los. Een vrolijke boel.

We blijven er dan ook twee nachten hangen, worden uitgenodigd om met elkaar een Guiso Argentino te maken, een Argentijnse stoofpot, en eten gezellig met de hele familie die op zondag langs komt.

IMG_20230313_071700

Perito Moreno is geen stad om lang over na te de denken. Er is niet veel te beleven op maandagmorgen. Gelukkig vinden we een cafeetje wat open is en kunnen er ontbijten. Daarna maken we ons klaar voor de bus. Fiets inpakken en maar hopen dat we mee kunnen want er gaan maar twee bussen per dag. Gelukkig is de chauffeur schappelijk en met enige moeite worden de fietsen in het nauwe bagageruim gestapeld. De moderne bussen zijn tweedekkers met veel ruimte voor passagiers maar weinig voor bagage. Begrijpelijk maar wel erg vervelend voor ons.

In een uur of zeven rijdt de bus door het saaie binnenland. Af en toe een korte stop in een winderig gat. Meestal gaat het dan om plekken waar olie wordt gewonnen, dat is er in overvloed hier.

We zijn laat in de avond in Commodoro Rivadavia en nemen onze intrek in een bijzonder hotelletje, gerund door de gendarmerie. Ook Commodoro is een oliestad. Om in de sfeer te blijven bezoeken we het Museo de Petroleo waar de enthousiaste gids ons de geschiedenis van de Argentijnse olie industrie verteld en laat zien en de techniek van het zoeken naar en winnen van olie verduidelijkt. Een simulator brengt ons diep in een boorput.

IMG_2487IMG_2494IMG_2501

Dinsdag proberen we onze reis langs de oostkust voort te zetten. Navraag bij een rondje langs de verschillende busmaatschappijen maakt niet erg hoopvol dat dit makkelijk wordt. We gaan om vijf uur naar het station en de eerste bussen om 6 en 7 uur rijden zonder ons weg. Maar Argentinië zou Argentinië niet zijn als we geen hulp krijgen. Een behulpzame man praat met de stationschef en samen gaan ze naar de juffrouw van de busmaatschappij. Die knikt begripvol en zegt dat de half 11 bus fietsen mee neemt. Dus wachten we af. Tot er half 8 iemand naar ons toe komt lopen. "Jullie moeten met fietsen naar Puerto Madryn? Kom maar snel". Even smoezen, wat pesos overhandigen en klaar. Dus tickets gekocht, bagage door de scanners en voor we het wisten zaten we in de bus. Er kan altijd wat geregeld worden, iedereen gelukkig.

Puerto Madryn is een haven waar ik vroeger diverse keren ben geweest om vis te laden. Ik kende het niet anders dan een grijzig stadje maar dat is nu wel anders. Een grote boulevard langs de prachtige baai probeert toerisme aan te wakkeren. Misschien zijn we er te laat, de zomer vakantie is voorbij, maar het strand is erg rustig ondanks het mooie weer. De grote camping is zo goed als leeg, we kunnen kiezen.

IMG_2476IMG_2485

En ondertussen hebben we een bus geboekt die ons in 20 uur naar Buenos Aires gaat brengen. Het is een groot land. De fietsen moeten apart met een vrachtauto. Het is niet anders maar we wilden niet weer de stress van misschien wel, misschien niet.

We gaan nog enkele dagen naar Peninsula Valdez. We moeten tenslotte de 8000 viel l fiets kilometers nog vol maken.

1. Grazia:
    19 maart 2023
    Wow 8000 km! Lekker nog even genieten op Valdez. Prachtig die zeeleeuwen. Ik hoop dat de pinguïns op jullie wachten. Veel plezier!
  2. Durk van der Veen:
    19 maart 2023
    Tsjonge, jonge, jonge…..we gaan komende week het avontuur vieren….in ieder geval de tango dansen. Grazia koopt er schoenen voor…ik hou gewoon mijn bergschoenen aan…dat wordt lachen…
  3. Aldert:
    19 maart 2023
    Respect! 8000 km en ik weet over wat voor wegen dat soms was. Maar als ik je verhalen lees waren het bijna allemaal indrukwekkende kilometers met achter bijna iedere hoek gave avonturen en vaak mooie mensen. Dankjewel dat ik heb mogen meelezen!
  4. Sieta:
    19 maart 2023
    Wat een avontuur en wat heb je het mooi beschreven. Respect voor jullie twee dat je dit bent aangegaan! Groetnis út St.-Anne.
  5. Mijndert moorman:
    19 maart 2023
    Wat een prachtig avontuur, ook wel spannend. Veel plezier. Groet.
  6. Harrie:
    19 maart 2023
    En alweer een prachtig verhaal over jullie mooie reis! Fantastisch!
  7. Nico:
    19 maart 2023
    Het blijft indrukweekend om tot het einde met jullie "mee te reizen"! Leuk om mijn herinneringen op te halen aan Puerto Madryn (volle stranden en popconcert!) en Valdez met de gezellige pinguïns en logge zeeleeuwen! Liefs, Nico en een goede busreis naar Buenos Aires!
  8. Annet:
    19 maart 2023
    Wat is het heerlijk om jullie avonturen mee te beleven Klaas en Mariet !
  9. Frederik:
    19 maart 2023
    Jullie bijzondere fietsavontuur zit er bijna op en dankzij de sfeervolle mooie beschrijvingen was het heerlijk meegenieten afgelopen maanden.
    Reuze bedankt en een voorspoedige busreis en straks thuisreis !
  10. Marjolein:
    19 maart 2023
    Wat een verhalen, wat een reis, wat een foto's! Ik heb met plezier een heel klein beetje meegereisd. Goede reis naar Buenos Aires.
  11. Wilko:
    19 maart 2023
    Bij km 8000 staat vast een grote mijlpaal. Met daarachter de fanfare, confetti en champagne.

Heb genoten van jullie reisverslag, maar we horen jullie verhalen bij thuiskomst nog liever eens live. Tot snel!
    Brei er nog maar een mooi eindje aan.
  12. Lisette:
    19 maart 2023
    Wat een mooi verhaal weer!! Gave avonturen! Op naar de 8000 op de teller! Genietse met elkaar💪🙌😘
  13. Esther:
    20 maart 2023
    Jeetje nou gaat het toch dichterbij komen hè? Geniet nog van jullie laatste tripjes daar! Zin jullie weer te zien !
  14. Mischa:
    20 maart 2023
    Hopelijk hebben jullie een soepele reis verder! Marriet we wachten met smart op je terugkomst. Jij nog niet natuurlijk, maar daar kom je ook wel overheen.
  15. Jacques:
    20 maart 2023
    Nou wat hebben we genoten van jullie verhalen, we gaan ze straks op Ijsland nog eens rustig nabespreken. De gastvrijheid die jullie hebben meegemaakt en bereidwilligheid van de mensen om jullie te helpen hebben het meest indruk op me gemaakt en natuurlijk die verdomde ripio. Geniet nog even en tot snel.
  16. Bert Otte:
    21 maart 2023
    Wat mooi om al je verhalen te lezen Klaas. En respect: 8000 km. Goede reis.