Koude biertjes

25 februari 2020 - Santiago de Cuba, Cuba

Allereerst iedereen bedankt voor de verjaardagswensen. Dat waren er een hele berg, dat krijg je als je zo oud wordt. Het eten hier op Cuba is niet altijd even goed maar voor mijn verjaardag werden we doorverwezen naar een prima restaurantje waar ik heerlijk kon genieten van een garnalen cocktail en gerookt varkensvlees. En dat samen met een ijskoud biertje. Jongens wat een genot in Guantanamo.

We zijn de berg, La Farola, goed over gekomen. Het was best een klimmetje maar viel uiteindelijk mee. Een prachtige berg route met mooie vergezichten. Moe aangekomen bij de Campismo bleek het vol te zijn en was er geen plek. Een campismo is eigenlijk alleen voor Cubanen maar voor fietsers maken ze soms een uitzondering. Gelukkig is er ook op Cuba altijd een oplossing voor handen en na enig bellen werden we een paar honderd meter terug gestuurd waar we bij mensen thuis een kamertje kregen. De vloeren werden rap gedweild, bedden opgemaakt en oma zette koffie. Op het menu stond 'cabra' en dat is geit, erg lekker. Grote verrassing was dat als toetje er twee flesjes koud bier tevoorschijn werden getoverd. Samen met oma en schoonzoon speelden we Domino, razend populair op Cuba. Wat een feest.

We zijn een beetje aan het twijfelen over het vervolg van de reis. We komen vandaag in Santiago de Cuba aan en zouden dan nog enkele dagen door kunnen fietsen maar door de verloren tijd zitten we krap in het schema. Misschien is het wel zo leuk om snel door te pakken naar Havana om vandaar de westkant van het eiland te verkennen. Jullie gaan het horen.

Vanochtend vergat ik dit bericht te posten. We hebben er ondertussen weer een hele warme fietsdag op zitten. Ik merk dat de warmte behoorlijk aan me vreet. Op het moment dat mijn lijf zo ongeveer op koken stond, stond er een dame langs de kant van de snelweg. Zomaar ergens. Voor de zekerheid toch even checken of ze iets te drinken had. Bleek ze grote flessen ijskoude zelfgemaakte yoghurt te verkopen. De verrassing kon niet groter zijn. Vier heerlijke glazen yoghurt vloeiden mijn oververhitte lijf in.

En nu na bijna 80 km zijn we in Santiago de Cuba. We vonden een leuk kamertje bij een collega reisleidster. We blijven minimaal 2 nachten hier. We zitten in een parkje waar hopelijk WiFi is. Meestal moet je even goed om je heen kijken. Zitten ergens veel mensen met hun smartphone in een parkje dan is er WiFi.

1. Durk van der Veen:
    25 februari 2020
    Yeeeh, yeeeh, yeeeeh...dit zeggen mensen uit Zuid Amerika als je weer goed op weg bent...leuk om weer iets te horen. In protte wille beide...en we wolle jim aventoer gou hearre by in kampfjoerke en en pot bier....
  2. Frederik:
    25 februari 2020
    Leuk die verrassende ontmoetingen, drankjes en ... de koele yoghurt onderweg. Inleven dat de warmte zwaar zou zijn, is moeilijk hier in winderig regenachtig Nederland.
    Blijf genieten daar, groetjes :-)!
  3. Pieter Iedema:
    25 februari 2020
    Mooi om te lezen.Ik zou vanaf Havana de tabaksroute doen. Zo van genoten.
  4. Mijndert moorman:
    26 februari 2020
    Mijndert,
    Leuk om van je te horen Klaas, veel plezier voor jullie en blijf gezond. Groetjes.
  5. Jacques:
    27 februari 2020
    Wat een feest daar zeg en wat geweldig om dit samen te kunnen doen. Net terug uit de Lofoten. Prachtig om daar te fietsen maar dan wel in de zomer. Ben benieuwd naar het vervolg