Einde Chili

11 maart 2023 - Los Antiguos, Argentinië

Aan alles komt een eind. Gisteren fietsten we ons laatste stukje Carretera Austral. We moesten een deel van het traject dubbelen maar nu hebben we hem dan toch helemaal gefietst, van Noord tot Zuid. Er zijn nog wat zij trajecten die we hebben overgeslagen maar het zij zo. Het is weer tijd voor wat nieuws.

IMG_2440

De afgelopen vier dagen hebben we er flink aan getrokken. Gemiddeld bijna 90 kilometer per dag maar de weg was dan ook prima geasfalteerd. We moesten diverse heuvels over en klommen bijna elke dag zo'n 1000 meter of meer en dat merk je zeker aan de benen. Ook al zijn die heel aardig getraind ondertussen. En dan denk je dat je er bent, gaat over het topje en dan zie je het volgende topje, iets verderop, nog iets hoger. Gewoon doortrappen, meestal tel ik mezelf naar boven, nog 10, 9, 8 ...... Klimmen met zo'n zware fiets, inclusief bagage en water toch rond de 45 kg is niet altijd gemakkelijk.

IMG_20230309_115755IMG_20230309_115714

Maar het dalen gaat natuurlijk des te sneller. Soms haal ik snelheden boven de 60 km per uur, een enkele keer boven de 70. Dat gaat echt hard, te hard soms.

IMG_20230310_115642IMG_20230309_115742De campings hier langs de Carretera zijn overigens erg goed. Eergisteren stonden we op een prachtige plek aan een rivier. Iedere plek had een overdekte plek om te zitten en te koken, desnoods kon je ook je tentje onderdak zetten. En gisteren waren we terug in El Blanco waar we eind december ook waren. Een fantastische plek met de tent onder het afdak en een ruime 'woonkamer' waar je kunt koken en gezellig kunt zitten. Wat dat betreft is het hier allemaal heel goed geregeld.

vandaag zijn we na een dagje pittig klimmen en een spectaculaire afdaling aangekomen in Puerto Ibañez. We genieten van een lekker biertje terwijl we wachten op ons eten. Een biefstuk a la pobre hebben we wel verdiend om het einde te vieren.

IMG_20230310_175055

En als we die op hebben gaan we naar de veerboot die ons naar Chile Chico gaat brengen. Er wordt een enorme bak regen verwacht dus we dachten dat we daar een dagje moesten gaan schuilen. Maar het valt mee, het miezert vandaag dus zijn we door gegaan naar Argentinië, naar Perito Moreno om een bus te zoeken die ons naar de oostkust gaat brengen. We willen nog een stukje gaan fietsen op het Peninsula Valdez bij Puerto Madryn. Zo werken we langzaam naar het afscheid toe. Over een kleine twee weken zijn we terug in Buenos Aires waar dit hele verhaal begon.

De grens passage verliep soepel en gehuld in regenponcho fietsen we Los Antiguas binnen. Dit is vrij vertaald De Oudjes. De hier wonende Mapuche indianen lieten hier hun pensionado's hun laatste levensfase slijten omdat hier een meer aangename temperatuur heerst. Wij fietsen erdoor, niet veel te beleven dus na een kop koffie en een broodje fietsen we verder.

1. Mischa:
    12 maart 2023
    Wat een fantastische omgeving. Als jullie dezelfde energie er van krijgen als je er hebt ingestoken zal je je wel voldaan voelen. Maar ik denk meer.
  2. Mariët:
    12 maart 2023
    We komen vol energie weer thuis😄