Carretera Austral

27 februari 2019 - Chaitén, Chili

Het was een verjaardag om niet te vergeten. Na een beetje uitslapen stappen we weer op de fiets op zoek naar een flink stuk taart.

IMG-20190226-WA0001

Het pontje bracht ons snel naar de overkant en we belandden na enig trappen in het dorpje Contao.

IMG_20190223_132409

Een kleurrijk dorpje van niks maar we vonden er een prima restaurantje waar we een heerlijke gebakken vis konden eten. Bovendien kregen we de tip vooral langs de kust te gaan fietsen want dat moest ongelooflijk mooi zijn. Ook al was het 30 km langer en vooral ripio (steenslag). Nadat we Mariët haar lekke voorband hadden verwisseld vertrokken we en inderdaad, we reden een prachtige route door kleine (vissers) dorpjes en schitterende zeegezichten. De dolfijnen sprongen op uit de zee. Het was puur genieten. Behalve dan de klapband van Mariët die even een einde aan de pret maakte maar dan wordt je weer verrast door de inwoners van dit prachtige land. Ik had geen sleutel voor haar nieuw achterwiel maar de eerste de beste auto stopte, de chauffeur grabbelde in zijn tas met gereedschap en gaf me een passende sleutel. "Hou maar" zei hij: "je kunt hem nog eens nodig hebben". Elke dag weer worden we verrast door de gastvrijheid hier. Ondertussen bleef Tomas uit Slovakije met zijn motor bij ons staan. Hij was onderweg vanuit Colombia naar het verre zuiden. We zagen hem weer bij de boot

IMG-20190225-WA0004

Met een veerboot van Naviera Austral voeren we in ruim vijf uren van Hornopirén naar Caleta Gonzalez. Een mooie tocht langs de groene onbewoonde kust. Het was al donker toen we aan kwamen op een prachtige camping, de eerste in het Nationaal Park Pumalin.

IMG_20190225_105653

Een paar Chileense jongens kookten nog een potje en we mochten meeeten want er was verder niets te krijgen en daar hadden wij niet op gerekend.

Gelukkig hebben we altijd een pak havermout voor noodgevallen dus met een flinke klodder pap als ontbijt was het goed verder fietsen. De pap smaakte opmerkelijk beter dan de dag ervoor toen ik het in zeewater had gekookt. Breinzout was dat, ondanks de vers geplukte bramen die ik er in had verwerkt.

Het park Pumalin is een schitterend stuk natuur, ooit opgekocht door Douglas Tomkins (1943-2015), de oprichter van Esprit en North Face om het te behouden en te redden uit de klauwen van het grootkapitaal die er hele andere plannen mee hadden.

IMG_20190225_105558IMG_20190225_114840

Pinochet en consorten hadden de buit al voor ogen maar door toedoen van deze man werd het milieu bewustzijn in zuidelijk Chili aangewakkerd en bleef veel van de fantastisch mooie en unieke natuur behouden. Een klein deel van het gebied is opengesteld voor wandel toerisme, de rest blijft gewoon natuur.

Er loopt een weinig gebruikte weg door het park, af en toe wat toeristen auto's, enig vrachtverkeer en soms ontmoetten we een andere fietser.

IMG_20190225_114913

Bijna op het einde van het park maakten we nog een aardige afdaling. Mariët wist een kuil net niet te ontwijken en door de klap brak een voortas met drager en al van de fiets af. Het gebroken spatscherm blokkeerde het voorwiel maar ze bleef gelukkig op de been. Met enig sleutelen wisten we de beide voordragers te verwijderen, de andere bleek ook gebroken, en konden we verder, ieder met een voortas achterop gebonden.

Chaitén moet helaas ons einddoel zijn op de Carretera Austral. Gelukkig hebben we allebei nog zin om ooit verder naar het zuiden te fietsen wetend dat het zwaar zal zijn. Maar het avontuur lokt wel. Wij pakken de veerboot naar Quellon op het eiland Chiloé en beginnen aan het laatste traject van deze reis.